Monday, August 10, 2020

بررسی علت و درمان واریس مچ پا

 واریس مچ پا به صورت شبکه های مویرگ ریز قرمز و بنفش، تکمه های برجسته بنفش و آبی، لک های پوستی و تغییرات پوست در ناحیه قوزک یا مچ پا رویت می شود. در این مطلب ابتدا علتها و سپس راهکارهای مختلف درمان واریس مچ پا را بیان خواهیم کرد.


علت واریس مچ پا چیست؟

برای جواب دهی بهتر و حفظ نتیجه درمان واریس مچ پا لازم است در ابتدا واریس مچ پا علت یابی شود. علل مختلفی میتوانند باعث بروز شبکه مویرگهای ناحیه مچ پا شوند:


۱. واریس عمقی و ریشه دار

در بررسی انجام شده رگهای آبی بنفش و تغییرات پوستی در مچ پا نشانه ای از واریس عمقی شناخته شده اند. وقتی وریدها عملکرد خود در بازگرداندن خون به قلب را به خوبی نمی توانند انجام دهند و اختلال در دریچه های جدار رگها باعث برگشت خون به عقب و جمع شدن خون در وریدهای پا می شود.


در این حالت ممکن است علائمی هم در مچ پا بروز کند. ورم، لک های پوستی، نازک و شکننده شدن پوست در مچ پا از علایم هشدار دهنده برای واریس مچ پاست.در واریس های پیشرفته شاهد تغییرات دیگر در مچ مثل خارش پوست، نازک شدن پوست و شکنندگی پوست هستیم. زخم های وریدی معمولا در ناحیه مچ پا بروز می کند.


۲. واریس خفیف

معمولا رگهای شبکه ای قرمز ، قرمز- بنفش غالبا نشانه واریس خفیف هستند. این نوع رگها متداول هستند. و به علل مختلفی بروز می کنند.

۳. سندرم پس از لخته

در بسیاری از افراد با سابقه لخته خون واریس مچ پا دیده می شود.


۴. وزن بالا

اضافه وزن و چاقی می تواند عاملی برای شروع واریس مچ پا باشد.


۵. کفش نامناسب

کفش نامناسب و کف پای صاف بخاطر بدشکلی در ایستادن می تواند باعث ایجاد این رگها در قسمت مچ پا شود.


۶. شغل بی تحرک

که باعث نشستن یا ایستادن طولانی مدت می‌شود.


 علائم واریس مچ پا چیست؟

قرمزی، تیره شدن پوست مچ پا، نازکی پوست، حتی در موارد شدید خونریزی از یک نقطه معمولا در مچ پا همگی از علائم واریس مچ پا هستند. اینطور به نظر می آید که علائم بسته به شدت واریس در افراد مختلف متفاوت است و طیف گسترده ای شامل بر رگ‌های بسیار نازک قرمز، بنفش تا زخم وریدی در درجات مختلف واریس در ناحیه قوزک پا دیده می شوند.


علایمی که بیماران به آن اشاره می کنند عبارتند از:


خستگی و سنگینی پاها

خشکی پوست

ورم

احساس سوزش و نبض دار بودن رگهای مچ پا

دکتر مهرداد اقدسی، متخصص درمان واریس در تهران

No comments:

Post a Comment