Thursday, October 1, 2020

لیست بیمه اینترنتی چیست؟

 تامین اجتماعی سازمانی بیمه‌گر بوده و تمامی افرادی اگر تمایل داشته باشند از خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند باید هر ماه مبلغی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کنند. یکی از مهمترین اقدامات قانونی پس از راه اندازی کسب و کار بیمه کردن کارکنان است. 


طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی، تمامی کارفرماهای مشمول این قانون باید حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از شروع کسب و کار نسبت به انجام بیمه کارکنان خود اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین مزایایی که بیمه کردن کارکنان دارد استفاده از خدمات بیمه این سازمان در صورت بروز حوادث احتمالی ناشی از کار است. در ادامه شما را با مفهوم بیمه و لیست بیمه اینترنتی .شنا کرده و ساده‌ترین روش پرداخت لیست بیمه اینترنتی را توضیح خواهیم داد.



لیست بیمه چیست 

در ابتدا خوب است که تعریفی کلی و جامع از حق بیمه داشته باشیم. حق بیمه عبارت است از مبلغی که برای استفاده از مزایای تامین اجتماعی به این سازمان پرداخت می‌شود. میزان مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از کل مبلغ حقوق، حقوق بگیر می‌باشد که ۲۳ درصد آن توسط کارفرما پرداخت شده و ۷ درصد دیگر نیز توسط کارگر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. برای پرداخت این مبلغ کارفرمایان هر ماه مکلف به تهیه لیستی هستند که در اصطلاح به آن لیست بیمه می‌گویند.


دفترچه بیمه تامین اجتماعی - ارسال لیست بیمه اینترنتی

ارسال لیست بیمه  از طریق اینترنت

تفاوتی نمی‌کند که شما برای دیگران کار کنید یا کسب‌وکار خود را داشته باشید، اگر تمایل دارید از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید باید به‌صورت ماهیانه سوابق شما در قالب لیست بیمه اینترنتی به این سازمان ارسال شود. با توجه به تنوع قوانین مربوط به تامین اجتماعی، شاید برای بسیاری از افراد تهیه لیست بیمه اینترنتی پیچیده به نظر برسد و در تهیه آن دچار مشکل شوند. 


با توجه به پیشرفت‌ها و توسعه‌هایی که در این سازمان صورت گرفته امروزه برای ارسال لیست بیمه اینترنتی دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها و شعب سازمان برای دریافت فیش حق بیمه نیست. شما در محل کار خود و یا در منزلتان با استفاده از اینترنت و ورود به سایت سازمان تامین اجتماعی می‌توانید فیش حق بیمه را دریافت کرده و اقدام به پرداخت  لیست بیمه اینترنتی خود کنید.


ورود به سامانه بیمه تامین اجتماعی

لیست بیمه اینترنتی کارفرما

نخستین گام جهت تهیه لیست بیمه اینترنتی

اقدامات اولیه لازم جهت تهیه لیست بیمه اینترنتی به شرح زیر می‌باشد:


وارد کردن اطلاعات تمامی کارکنان و پرسنل

ایجاد لیست ماهانه از منوی عملیات نرم افزار

ثبت دقیق ریز کارکرد

ذخیره خروجی

کارفرمایان و بیمه شدگانی که لیست بیمه خود را به صورت حضوری به یکی از شعب تامین اجتماعی و کارگزارها ارائه می‌دهند، می‌توانند با ارائه دو فایل تهیه شده از نرم افزار تهیه لیست، فیش حق بیمه خود را دریافت نمایند. فقط کافیست که این دو فایل بر روی سی دی یا دی وی دی رایت شود و به شعب تحویل داده شود.


رمز ارسال لیست بیمه اینترنتی

در صورتی که رمز ارسال لیست اینترنتی دریافت کرده باشید، می‌توانید به وسیله نرم افزار دیسکت تهیه نموده و سپس مراحلی که در ادامه گفته می‌شود طی کنید.

آموزش نحوه ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت

برای اینکه در زمان ارسال لیست بیمه اینترنتی خود با مشکل مواجه نشوید تمامی مراحل انجام روند ارسال را برایتان شرح خواهیم داد.


 در دومین گام باید کد ملی کارفرما یا نماینده را بعنوان نام کاربری و رمز عبور که ترکیبی از عدد و حروف است را وارد کنید. توجه داشته باشید که حتما کلید Caps lock روشن باشد و  صفحه کلید شما حتما بصورت انگلیسی  باشد. در صورت مشاهده صفحه تغییر رمز شما باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.


– وارد کردن رمز اینترنتی نمایش داده شده در سطر اول


– وارد کردن رمز دلخواه در سطر دوم که می‌تواند ترکیبی از اعداد و حروف باشد.


– و در سطر سوم که آخرین سطر می‌باشد رمز دلخواه را مجددا وارد کرده و بر روی گزینه تغییر کلمه عبور کلیک کنید. 


انتخاب گزینه بارگذاری لیست بیمه اینترنتی از منوی عملیات 

 


در صفحه‌ی نمایش داده‌شده نام کارگاه و کد کارگاه و شعبه مربوطه را مشاهده خواهید کرد. فایل DSKKAROO.dbfرا برای اطلاعات ماهیانه کارگاه و فایل DSKWOROO.dbfرا برای اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان انتخاب کرده و بر روی گزینه بارگذاری کلیک نمایید.

در این مرحله صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که شامل اطلاعات کارگاه، دستمزد، مبلغ حق بیمه و ... می‌باشد. اگر از اطلاعات لیست بیمه اینترنتی اطمینان دارید بر روی گزینه ارسال به شعبه کلیک کرده، سپس پیغام نمایش داده شده را تایید نموده و جهت پردازش کمی صبر کنید. 

از منوی عملیات لیست بیمه، بر روی گزینه مشاهده فهرست لیست‌ها کلیک کنید.

در صفحه نمایش داده شده اگر وضعیت درخواست تایید نهایی بود در انتهای جدول بر روی علامت ذره بین کلیک کنید.

در این مرحله که آخرین مرحله می‌باشد مشخصات لیست نمایش داده می‌شود و در پایین مشخصات بر روی گزینه دریافت برگ پرداخت کلیک کنید. کمی به سمت پایین صفحه بروید. برگ پرداخت مربوط به لیست ارسالی را مشاهده خواهید کرد. بر روی نسخه چاپی کلیک کنید. برگ پرداخت (فیش حق بیمه) بصورت یک فایل pdf دانلود خواهد شد.

 حال می‌توانید از آن پرینت گرفته و یا شناسه پرداخت آن را یادداشت کرده و بصورت غیر حضوری از طریق درگاه اینترنتی بانک رفاه ، حق بیمه خود را پرداخت کنید. با طی کردن این مرحله کار به اتمام رسیده و عملیات با موفقیت انجام شده‌است.

نکات مهم در خصوص ارسال لیست بیمه اینترنتی 

همواره در زمان ارسال لیست خود به وضعیت درخواست توجه داشته باشید تا روند کار شما با مشکل مواجه نشده و به درستی انجام شود. در ادامه ۵ مرحله‌ای را که درزمان ارسال لیست باید به آنها توجه داشته باشیم ذکر می‌کنیم.

غیرقابل ارسال (به رنگ قرمز): در صورت مشاهده این وضعیت لیست شما دارای خطا می‌باشد. معمولا کد کارگاه اشتباه استلیست را حذف نموده و دوباره اقدام نمایید.

ثبت اولیه: در این وضعیت، لیست در سیستم ثبت شده‌است و توسط شما می‌تواند حذف شود و یا به شعبه ارسال شود.

 ارسال به شعبه: دراین وضعیت لیست برای پردازش به شعبه ارسال شده‌است؛ انجام پردازش به چند دقیقه زمان نیاز دارد. در صورتی که نهایتا پس از ۷۴ ساعت وضعیت لیست تغییر نکرد، می‌توانید با تلفن ۰۲۱۱۴۲۰و یا پست الکترونیکی taminn.crm@org تماس حاصل بگیرید. پس از وضعیت ارسال به شعبه می توانید از منوی عملیات لیست بیمه، گزینه مشاهده فهرست لیست‌ها، ادامه وضعیت لیست ارسال شده خود را پیگیری نمایید. 

عدم تایید نهایی: در این وضعیت پردازش لیست در شعبه با خطا مواجه شده است؛ پس از بررسی و رفع خطاها، لیست را مجددا بارگذاری کنید.

 تایید نهایی: در این وضعیت، پردازش لیست در شعبه با موفقیت انجام شده‌است و شما می‌توانید برگ پرداخت (فیش حق بیمه) را دریافت کنید.

نحوه پرداخت لیست بیمه اینترنتی تامین اجتماعی اینترنتی 

برای پرداخت آسان‌تر لیست بیمه اینترنتی شما می‌تونید به روش اینترنتی اقدام کنید. با انتخاب یکی از راه‌های زیر با صرف کمترین زمان و هزینه موفق به پرداخت لیست خود خواهید شد.

درگاه اینترنتی مربوط به تمامی کارت‌های عضو شتاب

استفاده از دستگاه‌های خود پرداز (ATM)عضو شتاب


تماس با شماره تلفن بانک ۸۳۰۷ مربوط به بانک رفاه کارگران

پرداخت از طریق سایت بانک‌های رفاه، ملت، تجارت، سپه، می‌توانید از طریق منوی پرداخت، گزینه «پرداخت برگ پرداخت» را انتخاب کرده و با کلیک بر روی آیکن هر یک از بانک‌های نام برده، وارد سایت بانک مربوطه شده و با درج دقیق شناسه برگ پرداخت و مبلغ، نسبت به واریز حق بیمه خود اقدام کنید.

اینترنت بانک، بانک‌های سپه، ملت، رفاه کارگران و تجارت

جریمه عدم ارسال لیست بیمه اینترنتی چقدر است؟

مدت زمانی که برای پرداخت لیست بیمه اینترنتی کارکنان از سوی سازمان تامین اجتماعی تعیین شده است ۳۰ روز است. اگر صاحبان مشاغل و کارفرمایانی که مکلف به پرداخت لیست بیمه اینترنتی کارکنان خود هستند ظرف مدت ۳۰ روز نسبت به تنظیم لیست حقوق وارسال آن اقدامی انجام ندهد مشمول پرداخت جریمه نقدی خواهند شد میزان جریمه‌ای که برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده‌است مبلغی معادل ده درصد حق بیمه همان ماه می‌باشد.


همچنین کارفرمایانی که درمدت  زمان تعیین‌شده تمام یا بخشی از حق بیمه مربوط به لیست کارکنان خود در ماه‌های گذشته را پرداخت نکرده باشند، علاوه بر اصل حق بیمه، مکلف به پرداخت جریمه نقدی به میزان دو درصد تمام یا کسری از بدهی قطعی پرداخت‌نشده به ازای هرماه تأخیر هستند.


دینگ سامانه حضور و غیاب آنلاین

No comments:

Post a Comment