Tuesday, October 13, 2020

آیا اسپلینت برای درمان هالوکس والگوس مؤثر است؟

 هالوکس والگوس یا قوز شست پا نوعی بیماری است که همانگونه که از نام آن مشخص است، به انحراف شست پا به داخل منجر می شود. این انحراف در اثر تغییر در ساختار استخوانی آن ناحیه به وجود می آید. بونیون نیز از دیگر نام های بیماری هالوکس والگوس است. درمان هالوکس والگوس روش های مختلفی دارد. از درمان های رایج و فوری مانند گذاشتن اسپلینت و پد که جای بحث زیادی دارد تا درمان های جراحی. جالب است بدانید پوشیدن کفش مناسب تا حد قابل توجهی می توانید از پیشرفت این مشکل جلوگیری کنید.

اسپلینت های هالوکس والگوس یا لاانگشتی ها، بیشتر با برند پاک سمن در بازار وجود دارد. این اسپلینت ها انواع مختلفی دارد و گاهاً با نام درمان قطعی هالوکس والگوس از آن ها یاد می شود.

پدهای هالوکس والگوس هم که امروزه به تعداد زیادی در داروخانه ها و سایت هایی چون دیجی کالا و ... به فروش می رسند از این قاعده مستثنی نیستند

اما تمام این ها چقدر در درمان قوز شست پا مؤثر هستند؟ آیا همه باید به جراحی بپردازند یا روش های ساده تری هم برای درمان انحراف شست پا وجود دارد؟

اسپلینت هالوکس والگوس چیست و چکار می کند؟

اسپلینت ها ابزاری هستند که بین انگشت شست پا و انگشت کناری آن قرار می گیرند و انگشت شست را به خارج هل داده تا در زاویه بیشتری نسبت به انگشت کناری قرار بگیرد. اسپلینت ها دو نوع دارند. اسپلینت نرم و اسپلینت سخت که به اسپلینت هالوکس والگوس شبانه نیز شناخته می شود.

اما در جواب اینکه آیا اسپلینت می تواند در درمان هالوکس مؤثر باشد یا نه باید بگوییم خیر!

اما چرا؟

هالوکس والگوس نوعی بیماری ارثی است که به سبب وجود فشار نامتوازن بر روی مفصل ها و تاندون های پا ایجاد می شود. از همین رو شست پا از زاویه راست خود منحرف شده و در حالت کج قرار می گیرد. شاید در ابتدا و در کودکی این مشکل بسیار کم باشد اما پوشیدن کفش های تنگ به تشدید این مشکل کمک می کند و به مرور زمان آن را بیشتر می کند.

از آنجایی که استخوان شست پا دارای بافتی سفت هستند، اسپلینت نمی تواند به صورت دائمی به اصلاح کجی شست پا بپردازد. حتی مطالعات علمی نیز مؤثر بودن این درمان را هنوز تأیید نکرده اند.


آیا حتما نیاز به جراحی هالوکس والگوس هست؟

خبر بد این است که اگر در سنین کمتر از پیشرفت هالوکس والگوس جلوگیری نکنید، در بزرگسالی تنها درمان قوز شست پای شما جراحی است. پیشگیری از تشدید این مشکل به واسطه پوشیدن کفش های با سایز مناسب یا حتی پهن در ناحیه انگشتان انجام می شود.

گر کودکی دارید که علائم قوز شست پا را در وی مشاهده می کنید، بهترین راه برای جلوگیری از جراحی در آینده، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد و دریافت روش های پیشگیری از پیشرفت هالوکس والگوس است.


آیا اسپلینت هالوکس والگوس در درمان بیماری مؤثر است؟

اسپلینت های هالوکس والگوس، بیشتر با برند پاک سمن در بازار وجود دارد. این اسپلینت ها انواع مختلفی دارد و گاهاً با نام درمان قطعی هالوکس والگوس از آن ها یاد می شود

روش جدید جراحی هالوکس والگوس

در روش های جراحی قدیمی، عموماً از روش های تهاجمی مانند بریدن استخوان و جایگذاری مجدد آن توسط پین های فلزی استفاده می شد. در روش کم تهاجمی جدید که هنوز در حال آزمایش است و در مرحله تأیید قرار نگرفته است، برش های ریزی از طریق پوست ایجاد می شود و ابزارهای اصلاح کننده از طریق این ابزارها به اصلاح انحراف استخوان شست پا می پردازند.

اگر کودکی دارید که علائم قوز شست پا را در وی مشاهده می کنید، بهترین راه برای جلوگیری از جراحی در آینده، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد و دریافت روش های پیشگیری از پیشرفت هالوکس والگوس است.

منبع: https://dr-rezanaderi.com/950/هالوكس-والگوس.html

No comments:

Post a Comment