Tuesday, December 29, 2020

توده قلبی یا تومور قلبی (میگزوم قلبی) چیست؟

قلب هم مانند باقی اعضای بدن نظیر کبد و روده و مغز و ریه و مغز استخوان، مستعد تشکیل دادن توده هایی است که گاهی خوش خیم و گاهی بدخیم (سرطانی) هستند. البته باید بدانیم که احتمال تشکیل شدن چنین توده هایی به طور کلی در قلب، کمتر از سایر اعضای بدن است و احتمال اینکه توده های تشکیل شده در سایر اعضای بدن، از طریق خون به قلب انتشار پیدا کنند و باعث درگیری این عضو شوند، بیش تر است. در این نوشته به شایع ترین توده ی قلبی که به آن میگزوم قلبی گفته می شود می پردازیم

میگزوم قلبی در بین تمامی توده های قلبی، بالاترین شیوع را دارد و از هر چهار توده ای که در قلب کشف می شود، سه مورد آن در دسته ی میگزوم ها قرار دارند. به طور کل این توده های خوش خیم هستند و از دسته ی توده های سرطانی نمی باشند. این یعنی اینکه این توده نه به جایی در بدن قابلیت دست اندازی (متاستاز) دارد، و نه اینکه نیازمند شیمی درمانی یا رادیوتراپی برای درمان می باشد. اما مشخصات این بیماری چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟



میگزوم چرا بروز می کند و علایمش چیست؟

علت بروز توده قلبی به طور کلی مشخص نیست، ولی حدس زده می شود که در ۱۰ درصد موارد، این بیماری ماهیت ژنتیکی دارد. توده قلبی بیماری است که در اکثر موارد، بی علامت است. در برخی موارد که تعدادشان کمتر است، بیماران ممکن است دچار علایمی نظیر تب و کاهش وزن باشند. 


میگزوم چطور تشخیص داده می شود؟

اصلی ترین روش تشخیص میگزوم قلبی، استفاده از اکوکاردیوگرافی است. میگزوم، توده ای گرد است که در اکوکاردیوگرافی عموما در دهلیز چپ، قابل مشاهده می باشد. میگزوم ها عموما به دیواره ی بین دو دهلیز متصل هستند و هم می توانند حرکات زیادی داشته باشند و هم می توانند نسبتا بی حرکت باشند. توده های بی حرکت، بی خطر تر هستند ولی توده هایی که حرکت زیادی دارند، قابلیت کنده شدن (آمبولی) بیش تری دارند و پرخطر تر از سایر توده ها می باشند. به ندرت ممکن است روی میگزوم ها، لخته ی خون تشکیل شود که خود این لخته، قابلیت کنده شدن داشته باشند. هم چنین برخی مواقع میگزوم ها ممکن است خیلی بزرگ شوند، به طوری که در مسیر جریان خون معمول، اختلال ایجاد کنند و باعث ایجاد گرفتگی در دریچه ی میترال بشوند


میگزوم ها چطور درمان می شوند؟

تنها راه درمان توده قلبی، انجام عمل جراحی و خارج کردن آن است. عموما این عمل جراحی، نیاز به برش گسترده ای ندارد و از انواع اعمال سخت جراحی نیز، محسوب نمی شود. بهتر است در صورتی که پزشک برای شما این روش را انتخاب کرده است، سریع تر تحت جراحی قرار بگیرید. دیر عمل کردن توده قلبی، احتمال بزرگ تر شدن آن را دارد که خودش باعث می شود عمل جراحی سخت تر بشود. هم چنین هر چقدر میگزوم پیش رفته تر باشد احتمال اینکه مواردی نظیر آریتمی های قلبی خطرناک یا نارسایی قلبی یا آمبولی (کنده شدن توده) رخ دهند بیش تر می شود و هر کدام از این عوارض خود مسایل پیچیده تر و بدتری را پیش می آورند. 

منبع:

https://drhsnajafi.com/11477/%d8%aa%d9%88%d8%af%d9%87-%d9%82%d9%84%d8%a8%db%8c.html


No comments:

Post a Comment