Tuesday, April 21, 2020

اندازه سنگ کلیه


سنگ کلیه توده های کمی از نمک و مواد معدنی است که در کلیه ها تشکیل می شود و ممکن است در دستگاه ادراری حرکت کند. سنگ کلیه در اندازه فقط از یک نقطه تا اندازه یک توپ پینگ پنگ متغیر است. علائم و نشانه های سنگ کلیه شامل خون در ادرار و درد در شکم ، کشاله ران یا پهلو است. حدود 5٪ از افراد در طول عمر خود دچار سنگ کلیه می شوند.
عوامل مختلفی در قابلیت دفع سنگ کلیه مؤثر است. این موارد شامل سن فرد ، سابقه قبلی از سنگ ، بزرگ شدن پروستات ، بارداری و اندازه سنگ است. یک سنگ 4 میلیمتر 80٪ احتمال دفع دارد در حالی که یک سنگ 5 میلی متر 20٪ شانس دارد. سنگ های بزرگتر از 9 میلی متر تا 10 میلی متر به ندرت بدون درمان خاص عبور می کنند.

انواع اندازه سنگ کلیه

اغلب افرادی که به سنگ کلیه دچار می شوند، مایلند تا هرچه سریعتر از سنگ خود خلاص شوند و البته پزشک نیز آن را می خواهد. بیماران اغلب مایل نیستند تا از روش های جراحی برای درمان سنگ کلیه خود استفاده کنند. اما باید بدانید دفع خود به خودی سنگ کلیه به اندازه آن بستگی دارد. اندازه سنگ کلیه اغلب به میلیمتر بیان می شود.

سنگهای کوچکتر از 4 میلی متر

خوشبختانه حدود 80٪ از آنها خود به خود دفع خواهند شد. مدت زمان دفع سنگ کلیه های 4 میلیمتری و کوچمتر حدوداً 31 روز خواهد بود.

سنگ های 4 میلی متر یا بزرگتر

شانس عبور سنگ های با این اندازه خیلی کم است. اغلب بیماران مبتلا به سنگ کلیه های 4 تا 6 میلیمتری از داروهای سنگ شکن کلیه استفاده می کنند. دفع این سنگ ها حدوداً 45 روز به طول خواهد انجامید.

سنگ های کلیه بزرگتر از 6 میلیمتر

این سنگ ها باید با لیزر خرد شده و سپس از بدن خارج شوند.

سنگ های کلیه 10 و 11 میلیمتری

این سنگ ها که سنگ کلیه بزرگ محسوب می شوند باید با روش PCNL و حتی جراحی درمان شوند. عدم درمان این سنگ ها می تواند منجر به آسیب به مجاری ادراری شود.
 

روش های درمان سنگ کلیه بزرگ

با توجه به نوع و محل و اندازه سنگ کلیه روش های زیر ممکن است استفاده شوند:
شکستن سنگ به طوری که قطعات کوچکتر بتوانند عبور کنند (ESWL)
برداشتن سنگ از طریق مجرای ادرار (روشی بنام حالبوسکوپی ، که گاهی اوقات "یوتروسکوپی" نیز نامیده می شود)
برداشتن سنگ از کلیه (PCNL)
نگه داشتن مجرای ادرار با استفاده از لوله موقت به نام استنت ، بنابراین قطعات سنگ راحت تر عبور می کنند.

No comments:

Post a Comment