Monday, November 16, 2020

حضور و غیاب پرسنل و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید

 از آنجایی سالها قبل هنوز استفاده از ماشین آلات وسیع نبود، حجم کار کارخانه ها بسیار زیاد بود و نیروی انسانی نقش پررنگی در صنایع ایفا می‌کرد؛ برای همین هم مدیران این کسب و کارها به این فکر افتادند تا سر از ساعات کاری کارکنان خود دربیاورند، تا از اهمال­کاری احتمالی آنها جلوگیری کرده و در صورت نیاز ساعات کاریشان را بیشتر کنند و به طور کلی، بتوانند ساعات کار کارکنان خود را کنترل کنند. اینجا بود که حضور و غیاب پرسنل و ثبت ساعات کاری کارکنان (به طور دستی) آغاز شد. اما چگونه این سیستم ثبت حضور و غیاب به صورت رسمی در بین ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی آغاز شد؟


قبل از این لازم است بدانید که سامانه دینگ، برای امور مربوط به حضور و غیاب کارکنان روشی نو، آسان و به‌صرفه ایجاد کرده و پیشنهاد می‌کنیم مزیت‌های سامانه حضور و غیاب دینگ را بخوانید.



علت حضور و غیاب پرسنل

همان‌طور که گفته شد به دلیل وجود مشکلاتی از قبیل عدم مدیریت صحیح بر عملکرد و حضور پرسنل در محل کار، با توجه به شیفتهای کاری، ساعات اضافه کار، مأموریت، مرخصی، غیبت و … بود که باعث اختلالاتی در عملکرد شرکت­ها از نظر گزارش­گیری در خصوص نحوه عملکرد پرسنل می­شد. بنابراین باید راهی برای تحت کنترل درآوردن و نظم‌­دهی به این مسائل در نظر می­گرفتند؛ تا از طریق آن گزارش کاملی از نحوه و میزان عملکرد کارکنان تهیه شود.

بر این اساس، در دی‌ماه ۱۳۶۵ جلسه­ای به پیشنهاد «سازمان امور اداری و استخدامی کشور» توسط هیأت وزیران تشکیل شد؛ در نتیجه­ این جلسه، آئین­نامه مربوط به حضور و غیاب پرسنل و کارکنان که شامل چندین بند و تبصره بود به ثبت رسید. خلاصه­ای از محتوای این آیین نامه با عنوان قوانین حضور و غیاب در ذیل این مبحث بیان می­شود.

قوانین حضور و غیاب پرسنل
بر اساس این آئین­نامه تمامی کارکنان دستگاههای اجرایی موظف هستند که ساعات تعیین شده برای ورود به محل کار و خروج از آن را رعایت نمایند؛ و ساعات ورود و خروجشان را در کارت یا دفتر حضور و غیاب ثبت نمایند.

در این صورت هر کارمندی که در ساعات کاری مشخص شده در جایی جز محل کارش باشد، باید با اجازه یا دستور مافوق و به صورت کتبی باشد.

همچنین ورود به محل کار بعد از ساعت مشخص شده تأخیر محسوب می­شود و این تأخیرها شامل مقرراتی هستند. به عنوان مثال تا ۲ ساعت تأخیر در ماه در ادارات مجاز شمرده شده و جزو مرخصی­های استحقاقی رد می­شود. اما اگر تأخیر از دوساعت بیشتر شود، منجر به کسر از حقوق می­گردد.

همچنین خروج از محل کار زودتر از ساعت مشخص شده دقیقا مانند تاخیر محاسبه می­شود. یعنی تا سقف مشخصی جزو مرخصی­های استحقاقی محاسبه شده و اضافه بر آن منجر به کسر از حقوق می­گردد.

بیشتر بخوانید:
https://dingontime.com/9464/%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1-%d9%88-%d8%ba%db%8c%d8%a7%d8%a8-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%86%d9%84.html

No comments:

Post a Comment