Wednesday, November 25, 2020

 بچه ها دارای پوست هایی حساس هستند و سیستم ایمنی آن ها هنوز در مرحله شکل گیری خود قرار دارد. این بدان معناست که آن ها نسبت به عفونت های مختلف و خاص آسیب پذیر است. علاوه بر این موضوع، اگر وضعیت آب و هوایی نیز نامناسب باشد، ممکن است جوش و دانه هایی بر روی پوست آن ها شکل گیرد که به این موارد جوش آبدار می گویند.

جوش آبدار چیست؟


جوش آبدار در کودکان در واقع یک برآمدگی حساس و باریک است که به خاطر یک عفونت موجود در غدد چربی و یا پیاز مو بر روی پوست شکل می گیرد. این نوع عفونت معمولا به خاطر یک باکتری خاص با نام استافیلوکوکوس آوریوس اتفاق می افتد.

این باکتری ممکن است بر روی پوست وجود داشته باشد و از طریق شکاف های کوچک بر روی پوست وارد بدن می شود و یا ممکن است به کمک مو به سمت پیاز درونی آن حرکت کند. در نهایت این عفونت تبدیل به یک دانه آبدار پوستی می شود.

جوش های این چنینی بر روی صورت، کمر، گردن، شانه ها، کشاله ران و باسن به وجود می آیند. در برخی از موارد ممکن است کودکان تب نیز داشته باشند. جوش های ساده نظیر جوش های حرارتی در کودکان را ممکن است بتوان با درمان های خانگی برطرف کرد، اما در صورتی که هرگونه شک و تردید وجود دارد، بهتر است که به سراغ کمک یک متخصص حرفه ای بروید.

آیا جوش های آبدار کودکان واگیردار هستند؟

برخی از جوش های روی پوست به عنوان مثال جوش های چرک دار ممکن است واگیردار باشند. عفونت موجود در این دسته از جوش ها فقط به بخش های دیگر از بدن فرد منتقل نمی شود و افرادی که تحت هر شرایطی تماس نزدیک با پوست برقرار کند ممکن است به عفونت مبتلا گردند.

جوش های آبدار در نوزادان چقدر دوام دارند؟

زمانی که یک جوش آبدار بر روی پوست بچه ایجاد شود شاهد شکل گیری یک برآمدگی حساس و باریک خواهیم بود. با گذر زمان این برآمدگی بزرگتر و قرمز تر خواهد شد. حدود یک هفته پس از شکل گیری اولیه، در داخل این جوش ها چرک ایجاد می شود.


اگر درمان این جوش ها را بر عهده سیستم طبیعی ایمنی بدن بگذاریم، احتمالا پس از چند هفته این جوش های آبدار بر روی پوست از بین می روند. در صورتی که جوش ها پس از گذشت دو هفته هیچ تغییری نکردند و یا نشانی از بروز تغییر نداشتند بهتر است که حتما به سراغ متخصصین پوست بروید.







درمان جوش آبدار در کودکان

این مهم است که حتما به منظور جلوگیری از پخش شدن عفونت، ناحیه آلوده را به صورت مرتب با ضد عفونی کننده تمیز کنید. در صورتی جوش آبدار شما باز شد، ناحیه اطراف آن را به کمک پنبه و یا مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید.


در حین خشک کردن این زخم ها نیز حتما آن ها را به کمک چیزی بپوشانید تا کودک پس از آن به جوش خود دست نزند. اجازه ندهید کودک بخواهد جوش خود را فشار دهد و یا آن را سوراخ نماید چرا که این ها منجر به ماندن جای زخم بر روی پوست و همچنین شیوع عفونت به بخش های دیگر می شوند.

No comments:

Post a Comment