Tuesday, November 17, 2020

چگونه بهره وری کارمندان را افزایش دهیم؟

 در هر شغلی که فعالیت می ­کنید، شرکت شما برای رشد و پیشرفت به نیروی انسانی نیاز دارد. کارمندان و پرسنل سازمان، بزرگترین دارایی یک شرکت محسوب می­شوند و به عنوان یک مدیر بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که ساعات کاری کارمندان شما به شکل مناسبی استفاده می ­شود. یک مدیر باید زمان حضور و غیاب کارمندان در سازمان را به طور موثر مدیریت ­کند تا موجب افزایش بهره­ وری کارکنان و در نهایت عملکرد بهتر سازمان گردد.

اهمیت مدیریت حضور و غیاب نیروی انسانی




به نقل از خبر آنلاین ، امروزه مدیریت حضور و غیاب نیروی انسانی سازمان یک فعالیت مهم برای مشاغل محسوب می­شود و اطلاعات مهمی را برای سازمان فراهم می­کند. پیگیری حضور و غیاب کارکنان موضوع مهمی برای مدیریت بهینه عملکرد آن‌هاست، زیرا به چندین فعالیت مرتبط با منابع انسانی مانند ساعات عملکرد کارکنان، حقوق و دستمزد، انگیزش منابع انسانی و غیره ارتباط پیدا می­کند.

بدون وجود سامانه حضور و غیاب در سازمان، پیگیری و نظارت بر حضور پرسنل برای بخش منابع انسانی دشوار خواهد بود و این عدم نظارت موجب از بین رفتن عملکرد مناسب در سازمان می­شود. به عنوان مثال آمارها نشان می­دهد 80 درصد از کارکنان در شغل خود دست به سرقت زمان می­زنند. سیستم نظارت بر حضور کارکنان کمک می­کند تا اطمینان حاصل شود کلیه کارمندان وظایف خود را به خوبی انجام می­دهند.

به هر حال در هر سازمانی تعداد معدودی از کارمندان هستند که دیر به سر کار می­روند و تمایل به ترک زودتر از موعد محل کار دارند. وجود نرم افزار حضور و غیاب کارکنان به بخش منابع انسانی کمک می­کند تا ساعات کاری مفید افراد مختلف مشخص شود.

معایب سیستم حضور و غیاب سنتی


این امکان وجود ندارد که یک سرپرست بر ساعات کاری کل کارمندان خود نظارت داشته باشد. به هر حال یک سرپرست وظایف مختلفی در سازمان دارد و این موضوع موجب می­شود نتواند کل زمانش را برای نظارت بر کارکنان بگذارد. حتی اگر یک سرپرست بتواند بر زمان کاری کل کارکنان نظارت داشته باشد در نهایت تبدیل به یک مدیر دیکتاتور و مستبد برای آن‌ها می­شود که این موضوع مشکلات و مسائل دیگری در زمینه ارتباط با کارکنان و عملکرد مطلوب نیروی انسانی به وجود می­آورد.

به خاطر رفع این مشکلات برخی سازمان­ها از دستگاه حضور و غیاب سنتی استفاده می­کنند اما این موضوع هم مسائل خاص خود را به همراه دارد. به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که کارکنان به جای هم در دفتر کاری حضوری بزنند و می­تواند زمینه ­ساز رفتارهای نابهنجاری در سازمان شود. سیستم سنتی حضور و غیاب موجب می­شود هر زمان که کارکنان تاخیر در ورود دارند با ارسال پیام یا تماسی با همکار خود تقاضای حاضری زدن داشته باشند. همچنین کارکنان یا افراد دیگر به علت مشکلات شخصی 
می­توانند اطلاعات حضور دیگران را به راحتی تغییر دهند.

جمع‌بندی و نتیجه گیری


شیوه سنتی حضور و غیاب بر کارایی و روحیه کارکنان نیز تأثیر می­گذارد. پر کردن ساعات کاری روزها یا هفته ­ها و شرح دقیق آن­ها و گذاشتن زمان زیاد برای پر کردن فرم ­های کاغذی بخشی از تمرکز کارکنان در کار را می­گیرد. همچنین کارکنان نگرانی ­هایی در مورد دستکاری اطلاعات و عدم دقت مناسب در محاسبه زمان و پرداخت درست حقوق خود دارند.

No comments:

Post a Comment