Wednesday, November 25, 2020

علت خارش پوست چیست

 خارش پوست و یا خارش بدن می تواند علل مختلفی داشته باشد. معمولا خارش در نواحی بدن نشانه ای از یک التهاب پوستی و یا بیماری است و توجه به آن می تواند در تشخیص سریع‌تر و درمان بهتر این بیماری ها کمک کند.



علت خارش بدن

افراد گاه به گاه به خارش یا احساسی دچار می شوند که مقاومت در برابر وسوسه خاراندن آن دشوار است. اغلب تعیین علت دقیق خارش آسان نیست. این علت می تواند به سادگی جنس لباس یا به جدی بودن علامت یک راش یا بیماری های پوستی مانند انواع اگزما باشد.


ابتدا باید از ساده ترین راه حل ها شروع کرد. لباس دیگری پوشیده، از پوست خود مراقبت کرده و از محرک های احتمالی خارش دوری کنید. در صورت چاره ساز نبودن این راهکار ها، باید از پزشک خود بخواهید تا علت را بررسی و درمان مورد نیاز را تجویز کند.


خارش بدن نشانه چیست

بیماری های زیادی هستند که خارش قسمتی از بدن نشانه آنها باشد. برای انتخاب روش درمان مناسب، ابتدا باید علت خارش پوست را بشناسیم.  علل خارش بدن می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:


۱. راش پوستی از علل خارش بدن

در صورت خاراندن پوست و یافتن یک راش احتمال دارد منشا مشکل در سطح پوست فرد باشد.

۲. عفونت های باکتریایی یا قارچی

عفونت هایی با منشا باکتری و یا قارچی نیز می توانند موجب خارش پوستی و خارش بدن بشوند، همانند فولیکولیت و زرد زخم​ یا عفونت تینئا. قارچ پوستی یکی از عارضه های پوستی آزار دهنده است. این عفونت ها که قابل انتقال از طریق تماس نیز هستند، نیازمند درمان مناسب با میزان پیشرفت خود دارند.

۳. خارش ناشی از نیش حشرات

تشخیص جای نیش پشه و عنکبوت آسان است و می‌تواند علت خارش بدن باشد. اما تشخیص جای نیش ساس یا هیره به دلیل شباهت با حشره راش می تواند دشوار تر باشد. شپش سر علاوه بر خارش شدید می تواند احساس خزیدن را نیز در پوست سر یا مو های ناحیه تناسلی ایجاد کند.

۴. اگزما یا درماتیت آتوپیک

اگزما به صورت نواحی خشک و پوسته پوسته یا راش های برآمده بر پوست پدیدار می شود. دلیل این بیماری مشخص نیست اما می تواند سبب خارش شدید شود. 

کودکان در صورت داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به آسم و حساسیت، با احتمال بیشتری ابتلا خواهند یافت. برخی حساسیت های غذایی نیز می توانند وضعیت این بیماری و احساس خارش را تشدید کنند.

۵. درماتیت تماسی

این راش در اثر واکنش به تماس یک جسم با پوست ایجاد می شود. افراد باید برای پیدا کردن محرک های خاص این درماتیت مقداری دقت به خرج دهند.

منبع: سایت دکتر ریاحی

No comments:

Post a Comment