Wednesday, May 13, 2020

علت بروز لک صورت و راهکارهای درمانی برای رفع آن

در حالی که برخی زنان بر این باورند که لک صورت بر زیبایی آن ها افزوده، برخی دیگر تمایل به رفع آن ها دارند. در این مقاله، علاوه بر گزینه های درمانی مختلف رفع کک و مک ها، تفاوت آن ها با دیگر لکه های پوست صورت و بدن نیز بیان می شود.

علت وجود لکه در صورت


دلایل مختلفی در بروز لک در صورت وجود دارد، دلایلی به سادگی عدم درمان آکنه و درمان جای جوش می‌تواند منجر به کک مک شود. البته دلایل مهمی مانند ژنتیک نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی بیشتر این موارد می پردازیم.

نور خورشید

قرار گیری طولانی مدت در معرض نور خورشید سبب افزایش ملانین (رنگدانه قهوه ای پوست) و ملانوسیت ها (سلول های ملانین) شده و در نتیجه آن لک صورت به وجود می آیند.

نقش ژنتیک

لک صورت در برخی افراد می تواند وراثتی باشد. بدن انسان می تواند دو نوع ملانین به نام های یوملانین و فئوملانین تولید کند. نوع ملانینی که بدن تولید می کند به یک ژن کلیدی در بروز کک و مک ها به نام MC1R بستگی دارد. یوملانین از پوست در برابر پرتو های مضر فرا بنفش محافظت کرده و در افراد دارای پوست، مو و چشمان تیره تولید می شود. رنگدانه فئوملانین در افرادی تولید می شود که دارای پوست، مو و چشمانی با رنگ روشن تر هستند.

درمان لک صورت

کک و مک ها معمولا بی خطر بوده و نیازی به مداخله پزشکی ندارند. با این حال، انواعی از درمان ها برای روشن تر کردن ظاهر آن ها وجود دارد. لک صورت در اثر قرار گیری در معرض نور خورشید به وجود می آیند. متخصصان مراقبت پوست بیان دارند که استفاده متداول از ضد آفتاب در پیشگیری از بروز کک و مک نقشی کلیدی ایفا می کند. افراد مبتلا به کک و مک باید با یک متخصص پوست معتبر مشورت کرده و یکی از روش ها یا درمان های ترکیبی زیر را برای درمان کک و مک ها در نظر بگیرند:

پماد های سفید کننده

می توان از پماد های سفید کننده موضعی یا محو کننده ای استفاده کرد که حاوی موادی همچون کوجیک اسید یا هیدروکوئینون (با غلظت ۲ درصد) می باشند. این موارد در استفاده بلند مدت توانایی روشن تر کردن کک و مک ها را دارند.

نکته: از آنجایی که این پماد ها می توانند سبب خشکی یا سوزش شوند، همواره باید قبل از اعمال مستقیم به صورت، بر روی یک ناحیه کوچک امتحان شوند.

 رتینوئید ها

رتینوئید ها مشتقات ویتامین A هستند که قدرت روشن کردن رنگ پوست را دارا می باشند. این مواد با جذب نوع B پرتو های فرابنفش موثر واقع می شوند. عوارض جانبی رتینوئید ها شامل قرمزی، تحریک پذیری و حساسیت می شوند.


 کرایوسرجری

کرایوسرجری یک فرایند سرپایی است که در آن لکه های صورت به وسیله نیتروژن مایع منجمد می شوند. کرایوسرجری فرایندی ایمن بوده و به ندرت سبب ایجاد جای زخم می شود. با این حال، امکان خونریزی یا کاهش رنگدانه های آن ناحیه وجود دارد.

 لیزر

لیزر درمانی شامل استفاده از نور جهت رفع لک صورت است. این فرایند در رفع کک و مک ها موثر بوده اما می تواند سبب بروز عوارض جانبی از جمله قرمزی یا خارش پوست شود. قبل از شروع این درمان باید با متخصص پوست در این باره مشورت کرد.

لایه بردارهای شیمیایی

این مواد جهت لایه برداری پوست بر ترکیبات شیمیایی همچون گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید تکیه می کنند. با انجام این کار لایه تیره و فوقانی پوست از بین رفته و لایه های زیرین به رو می آیند. امکان دارد مقداری سوزش یا قرمزی به صورت موقت وجود داشته باشد که با گذشت زمان رفع می شود.

 ضد آفتاب

ضد آفتاب قادر به درمان لک های صورت و کک مک‌های موجود نیست اما می تواند از گسترش آن ها جلوگیری کند.  بهترین محصولات ضد آفتاب مواردی هستند که مقدار SPF آن ها ۳۰ یا بیشتر است. ضد آفتاب را باید در تمامی اوقات سال و ۲۰ دقیقه قبل از خروج از ساختمان استفاده کرد. همچنین، هر دو ساعت باید آن را بر روی پوست خود تمدید کرد.

وب سایت دکتر تاجمیر ریاحی اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد.

No comments:

Post a Comment