Wednesday, September 2, 2020

شپش سر چیست و شپش چگونه منتقل میشود؟

 شپش سر همانند موخوره از جمله شایع‌ترین مشکلات مو است. تنها می‌تواند بر روی موی سر زنده باقی بماند و زندگی کند. این حشره با خزیدن میان سر افراد در زمانی که نزدیک هم قرار گرفته اند، پخش می‌شود. در صورتی که به وجود شپش بر روی سر خود یا فرزند خود مشکوک هستید می‌توانید با استفاده از شانه ضد شپش، شپش‌ها را شناسایی کند و با روش‌های مختلف مانع از گسترش آنها شوید.

اگر بر روی سر فردی شپش پیدا کردید، باید درمان تمامی افراد اطراف وی نیز به صورت همزمان آغاز شود، تا بدین ترتیب از آلودگی مجدد فرد جلوگیری شود. برای درمان شپش از داروهای ضد آفت، استفاده مکرر از شانه ضد شپش یا اصلاح موی سر استفاده می‌شود.


شپش چگونه منتقل میشود

شپش سر معمولا زمانی رخ می‌دهد که شپش‌های بالغ از سر یک فرد به سر فرد دیگر منتقل می‌شوند، این موضوع زمانی رخ می‌دهد که سر افراد به هم نزدیک باشد.


شپش در چه موهایی وجود دارد

بزرگسالان و کودکان به یک میزان در معرض شپش سر هستند و میزان ابتلای آنها به این مشکل ربط زیادی به نوع موی سر یا بهداشت شخصی آنها ندارد. شپش سر می‌تواند در سر افراد مختلف به راحتی زندگی کند و این موضوع به دفعات حمام یا حمام نکردن ربطی ندارد.

مدت زمان زنده ماندن شپش خارج از سر

خوشبختانه شپش قادر به پریدن نیست، اما می‌تواند به خزیدن بر روی رشته‌های مو بپردازد. وقتی شپش‌ها از سر فرد بیرون می‌ریزند، انتقال آنها به سر جدید در موارد کمی امکان پذیر است، زیرا شپش‌ها پس از جدا شدن از سر به سرعت ضعیف می‌شوند و تنها یک تا دو روز در خارج از سر افراد قادر به زندگی هستند.

چگونه بفهمیم شپش داریم

زمانی که فرد به شپش آلوده می‌شود، خارش سر علامت بسیار رایجی است که در بیشتر موارد افراد را آزار می‌دهد. بزاق شپشکحاوی موادی است که باعث خارش پوست می‌شوند. با این وجود همه افراد آلوده به شپش احساس خارش نمی‌کنند یا ممکن است پس از مدتی سر آنها شروع به خارش کند. بنابرین بررسی منظم در افراد در معرض شپش قرار دارند، خصوصا کودکان، فارغ از وجود خارش اهمیت زیادی دارد.

علائم دیگر آلودگی به شپش سر شامل زخم‌ها یا عفونت‌های جمجمه ای است که به خاراندن محل نیش شپش ایجاد می‌شوند.

تشخیص شپش سر

فرد معاینه کننده می‌تواند با انجام اقدامات زیر به بررسی وجود شپش بر روی سر افراد بپردازد:


فرد باید به شکل منظمی به شانه کردن موی فرد دیگر بپردازد و این کار را تا زمان پوشش تمامی سطوح موی فرد ادامه دهد و البته شانه کردن را از جمجمه تا نوک موی سر ادامه دهد.

در ادامه فرد شانه کننده متوجه خواهد شد که آیا هیچ شپشی به واسطه شانه ضد شپش جدا شده است یا خیر. این موضوع با شانه‌های معمولی، دستان و چشم‌ها به طور معمول قابل بررسی نیست.

بهتر است پیش از استفاده از شانه بر روی سر دیگران، آن شانه با آب ۶۰ درجه سانتی گراد شسته و یا برای چهار ساعت فریز کنید تا بدین ترتیب از انتقال آلودگی به دیگران جلوگیری نمایید.

بررسی شپش سر در موهای خیس

برای انجام این کار بهتر است یک حوله سفید بر روی شانه‌های فرد قرار داده شود و پس از آن شانه زدن موی فرد آغاز شود. پس از این فرد بررسی کننده می‌تواند بر روی حوله و شانه به دنبال شواهد وجود شپش سر باشد. شپش‌ها موجودات کوچکی هستند و استفاده از ذره بین می‌تواند به فرد معاینه کننده کمک کند.

بهتر است فرد بررسی کننده شانه را به طور منظم بر روی کاغذ تمیز کند تا قادر به تشخیص شپش باشد. شپش معمولا در چند دقیقه خشک می‌شود و شما می‌توانید حرکت آنها را به راحتی مشاهده کنید.


بررسی شپش سر در موهای خشک

بعضی افراد ترجیح می‌دهند بررسی شپش را بر روی موی خشک انجام دهند. شپش بر روی موی خشک با راحتی بیشتری جابجا می‌شود و دیدن آنها برای افراد ساده تر خواهد بود، خصوصا اگر تعداد زیادی بر روی سر فرد وجود داشته باشند. با این وجود، شانه کردن موی خشک کارآمدی کمتری دارد و شپش‌ها می‌توانند از شانه جدا شده و به روی موی فرد سقوط کنند.


فردی که برای شپش مورد بررسی قرار گرفته است باید بر روی یک صفحه سفید خم شود و شانه زدن از سمت جمجمه به سمت صفحه انجام گیرد.


چگونه بفهمیم رشک داریم

شانه زدن سر می‌تواند به یافتن تخم‌های شپش کمک کند. این تخم‌ها معمولا چنان خوب به رشته‌های مو متصل می‌شوند که در زمان شانه زدن موجب شکستن رشته‌های چسبیده به تخم‌ها می‌شوند. پیدا کردن تخم شپش به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده آلودگی موی سر افراد به شپش باشد، زیرا این تخم‌ها ممکن است باز شده باشند یا مرده باشند.


برای این که مطمئن شویم یک فرد به شپش آلوده است، باید شپش زنده را بر روی سر وی مشاهده کنیم. محل قرار گیری تخم شپش بر روی رشته‌های مو می‌تواند به تعیین زمان آلودگی فرد به شپش کمک کند. از آن جایی که شپش‌ها معمولا در نزدیکی جمجمه تخم گذاری می‌کنند و مو معمولا یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند، تخم‌های نزدیک به جمجمه معمولا دیرتر از تخم‌های بالاتر از جمجمه گذاشته شده اند.


https://riyahi.doctor/1119/%D8%B4%D9%BE%D8%B4-%D8%B3%D8%B1/

No comments:

Post a Comment