Sunday, September 13, 2020

اطلاعات لازم در رابطه با قانون اضافه کاری وزارت کار و نحوه محاسبه آن

 بدون شک شما نیز بار‌ها کلمه اضافه کاری را شنیده‌اید و با آن آشنایی دارید. در ظاهر این کلمه بسیار ساده بوده و معنای واقعی آن با توجه به خود کلمه اضافه کاری قابل درک و فهم است. اما این کلمه به ظاهر ساده  از سوی افراد مختلف و صاحب نظر و قانون دارای ریزه کاری های خاصی می‌باشد.


نحوه محاسبه اضافه کاری برای افراد شاغل و کارگران که قشری پرتلاش و زحمت کش هستند بسیار مهم می‌باشد. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که شما را با مفهوم دقیق اضافه کاری و قوانینی که در این خصوص از سوی وزارت کار تصویب شده آشنا کنیم تا با حق و حقوق قانونی خود بیشتر آشنا شده و در پی مطالبه صحیح و درست آن باشید.



ساعات کاری

تمامی کارگران در طول روز موظف هستند که مدت زمان مشخصی را مشغول به کار باشند. میزان زمانی که از سوی وزارت کار و با توجه به ماده ۵۱ قانون کار تعیین شده است ۸ ساعت در طول شبانه روز و در یک هفته ۴۴ ساعت می‌باشد.


البته در این مورد نیز استثنا وجود دارد و کارگر و کارفرما می‌توانند با توافقی که با یکدیگر می‌کنند این مدت زمان را در طول روز افزایش و یا کاهش دهند ولی به طور کلی مدت زمان انجام کار در طول یک هفته نباید از ۴۴ بیشتر باشد. به عنوان مثال در برخی از موسسات و شرکت ها ما شاهد هستیم که روزهای ۵ شنبه تعطیل بوده و یا فقط تا ظهر مشغول به فعالیت هستند و میزان مجاز فعالیت در طول هفته را که ۴۴ ساعت است در بین روزهای هفته تقسیم می‌کنند.

اضافه کاری یعنی چه؟

در برخی از مواقع طبق توافقی که بین کارفرما و کارگر صورت می‌گیرد کارگر مدت زمان بیشتری  را درروز به فعالیت و کار مشغول می‌شود این تایم اضافه که بیشتر از ۸ ساعت در طول شبانه روز است را اضافه کاری می‌گویند و اینکه این تایم اضافه کاری هم می‌تواند در محل کار سپری شود و هم در محیطی خارج از محل کار.


برای انجام اضافه کاری کارفرما موظف است که مبلغی را اضافه بر حقوق ثابت به کارگر خود پرداخت کند که این میزان از مبلغ اضافه از سوی قانون کار تعیین و مشخص شده است و این مبلغ معمولا در پایان ماه به همراه حقوق و دستمزد دریافتی به کارگران پرداخت می‌شود.

شرایط محاسبه اضافه‌کاری

خوب است به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که اولا اضافه‌کاری با توافق طرفین یعنی کارگر و کارفرما انجام شده و همچنین ساعت کاری که یک کارگر در طول هفته باید مشغول به فعالیت باشد پر شده باشد در این صورت است که تایم اضافه‌ای را که کارگر مشغول به کار و فعالیت است جزو زمان اضافه کاری محاسبه می‌کنند. هیچ گاه نباید میزان زمان اضافه کاری در طول یک ماه بیشتر از مدت زمان عادی کار باشد.

محاسبه اضافه کاری در تعطیلات رسمی

براساس ماده ۵۹ قانون کار تمامی تعطیلات رسمی کشور که در تقویم ها نیز ثبت شده است و همچنین روز ۱۱ اردیبهشت که به نام روز کارگر نام گذاری شده است برای کارگران نیز تعطیل بوده و این قشر زحمت کش در این ایام میتوانند در تعطیلات و استراحت باشند.


چنانچه کارفرمایی در ایامی که نام برده شد از کارگر خود بخواهد که بر سر کار حضور پیدا کرده و مشغول به کار و فعالیت شود باید برای این روز کاری مبلغی بالغ بر ۴۰% دستمزد یک ساعت کاری به اضافه ی دستمزد روز عادی را پرداخت کند.


مطالعه بیشتر:

https://dingontime.com/9313/%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%a7%d8%b6%d8%a7%d9%81%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c.html


No comments:

Post a Comment