Monday, September 7, 2020

درمان سریع واریس به زبان ساده

 در این مطلب قصد دارم راهکارهای مفید برای درمان سریع واریس را به زبانی ساده و گویا طرح کنیم و برخی از سوالات شایع بیماران را پاسخ دهیم.

واریس چیست؟



واریس به زبان ساده گشاد شدن و شل شدن رگها است. یعنی رگی که معمولا ظریف و پنهان است از حد عادی بزرگتر شده و دیده می شود (مویرگهای عنکبوتی) و یا ممکن است از سطح پوست بیرون زده و برجسته شود ( که به آن واریس طنابی گفته می‌شود.)

واریس ممکن است در هر جای بدن ایجاد شود. در بیماران با مشکل کبدی، در مری ایجاد می شود (واریس مری).

بواسیر یا همورویید در اصل گشاد شدن رگهای مقعد است.  گشاد شدن رگهای اطراف رحم به نام (واریس لگن) و گشاد شدن رگ‌های بیضه (واریکوسل) است و گشاد شدن رگهای پا که موضوع بحث این مقاله است. 

درمان سریع واریس به مجموعه روشهایی اطلاق می شود که از پیشرفت واریسی شدن رگها جلوگیری کرده و رگ واریسی موجود را تا حد امکان از بین ببرد.
در واقع درمان واریس به دو قسمت عمده تقسیم می شود:
 
۱. روش‌های درمان پیشگیرانه
۲. روش‌های درمان قطعی

 

روش‌های پیشگیری از واریس

در مراحل اول بیماری واریس و یا پس از انجام روش‌های درمان اصلی برای پیشگیری از عود مجدد معمولا بکار گرفته می شود.

در مراحل اولیه واریس رعایت نکات ساده‌ای مانند کم کردن وزن، احتراز از نشستن و ایستادن طولانی مدت، انجام ورزشهای متناسب هوازی و در مواردی استفاده از جوراب واریس می تواند تا حد زیادی از بروز و یا پیشرفت بیماری جلوگیری کند.
درمان واریس با روش تلفیقی چند منظوره 
 
دکتر مهرداد اقدسی در طی  18 سال تجربه در درمان واریس با روشهای مختلف و بررسی انتظارات بیماران در طول درمان و بعد از اتمام درمان موفق به پیاده سازی روشهای کلینیکی شده اند که با حداقل رساندن زمان و بالا بردن کیفیت نتیجه ، انتظارات مراجعین را به بهترین نحو پاسخگو باشند. 
برای برآورده شدن این مهم چند درخواست بیماران را در ابتدا مطرح می کنیم: 
 
۱. حداقل زمان ماندن در تهران و به حداقل رساندن تعداد دفعات مراجعه حضوری در کلینیک با توحه به مشغله کاری، دوری راه 
۲. آسیب نرساندن به پوست و سرعت بیشتر در رسیدن به نتیجه در کارهای زیبایی با کم شدن تعداد جلسات و فاصله بین جلسات، کمتر شدن درد 
۳. کوتاه شدن زمان استفاده  از جوراب واریس پس از درمان
درمان سریع واریس طنابی با روش تلفیقی چهارگانه
 در کار درمان بیماران مهمترین اصل برای پزشک رسیدن به بهترین پاسخ درمانی و رضایت بیمار خواهد بود. بر این اساس، روش درمانی خاصی که توسط دکتر اقدسی انجام می شود روش تلفیقی است که با استفاده از ترکیبی ازچهار روش متداول در درمان واریس یعنی لیزرداخل عروقی – جراحی میکروسکوپی –جراحی لیزری به همراه فرم خاصی ازاسکلروتراپی  انجام می شود.
درمان واریس ریز و رگهای عنکبوتی با روش تلفیقی زیبایی
 روشهای تلفیقی زیبایی هم  به صورت تلفیقی از لیزر سطحی KTP  ND: YAG ,و روش فوم اسکلروتراپی با داروی پولیدوکانول وروش فلبکتومی سوزنی برای  بیماران انجام می شود.
نتیجه این روشها در مقایسه با روشهای یگانه یعنی فوم اسکلروتراپی، لیزر سطحی یا فلبکتومی مثل اینست که شما ابزار مختلف را  برای رنگ  آمیزی دست یک استاد کار نقاش بدهید یا تنها از او بخواهید با مداد یک رنگ نقاشی بکشد.  مزیت روش تلفیقی  محدود کردن نقطه ضعف هر روش و بهترین استفاده از روش مذکور است. یعنی برای مثال برای یک بیمار می توان با حداقل دارو اسکلروتراپی انجام شود. و در کنار آنها با لیزر سطحی دیگر رگها محو شوند.

آیا واریس بعد از درمان عود می کند؟ 

 جواب  بله احتمال دارد.  قطعا واریس هم  مانند هر  بیماری  دیگری پس از درمان ممکن است عود کند . لذا لازم است رعایت و پیشگیری‌های توسط بیمار لحاظ شود.  یعنی بایستی شرایط و عوامل ایجادواریس و تشدید آن تا حد امکان شناسایی و رفع شود که  از جمله مهمترین آنها میتون به موارد ذیل اشاره کرد: 
 
لازم است همه بیماران پس از درمان سالانه یا هر دوسال یکبار طبق نظر دکتر اقدسی به کلینیک مراجعه داشته باشند تا شرایط پا از نزدیک ارزیابی شود. 
اگر اضافه وزن وجود دارد  با تغذیه مناسب  و ورزش هوازی کنترل  شود یعنی وزن کم شود.
اگر واریس بخاطر بی تحرکی بوجود آمده لازم است فعالیت بدنی هوازی مناسب مانند پیاده روی داشته باشد.
اگر بیمار دچار   یبوست  است،  تغذیه مناسب از منابع  حاوی فیبر بالا مثل جایگزینی نان سبوس دار به جای نان های سفید، خوردن میوه و سبزی و مایعات فراوان بسیار موثر خواهد بود.
در مواردی که فرد شغل پشت میز نشینی یا سر پایی دائم دارد از جوراب پیشگیری واریس  استفاده کند جوراب پیشگیری درواقع  جوراب  زیر زانو و فشار  کمی  داشته و براحتی توسط  همه افراد قابل استفاده  است.

ادامه مطلب:

https://www.iranvein.com/10152/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%db%8c%d8%b9-%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%b3/


No comments:

Post a Comment