Monday, September 7, 2020

هر آنچه لازم است درخصوص مالیات حقوق ۹۹ و ۹۸ بدانید

 در تمامی جوامع افرادی که در آن کشور مشغول به فعالیت و کسب در آمد هستند موظف به پرداخت مالیات هستند. هدف از دریافت مالیات از افراد جامع توزیع عادلانه در آمدها می‌باشد. بدین صورت که افراد بسته به در‌آمد خود ملزم به پرداخت مالیاتی هستند که از سوی نظام مالیاتی کشور تعیین شده‌است. در این مطلب در مورد مالیات حقوق ۹۹ بیشتر خواهید آموخت.



هر چه میزان در‌آمد افراد بیشتر باشد میزان دریافت مالیات نیز افزایش پیدا خواهد کرد و افراد کم در آمد جامعه نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. ما در این مطلب می‌خواهیم میزان مالیات حقوق ۹۸ و ۹۹ را بررسی کرده و میزان دقیق آن را برای حقوق بگیران و افردی که مشغول به فعالیت‌های اقتصادی هستند مشخص کنیم.


مالیات حقوق چیست؟

یکی از راه‌های کسب در آمد در جوامع امروزی کسب مالیات از صاحبان مشاغل و حقوق بگیران می‌باشد. همان گونه که قبلا نیز اشاره کردیم هدف اصلی از دریافت مالیات از سوی دولت توزیع عادلانه درآمد‌ها می‌باشد. مالیات حقوق از جمله مالیات‌هایی است که به طور مستقیم دریافت شده و میزان آن با توجه به در‌آمد اشخاص تعیین می‌شود.

مالیات برحقوق از نظر کارایی، حجم ،ثبات و سهولتی که در دریافت دارد از اهمیت بسیار بالایی برخورار است. بر اساس ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم کشور که به تصویب نمایندگان رسیده است تمامی افراد جامعه اعم از افرادحقیقی و حقوقی که در کشور مشغول به فعالیت‌های خدماتی ، اقتصادی و …. هستند مشمول پرداخت مالیات می‌باشند.

توجه
شایان ذکر است که مالیات حقوق جزو مالیات‌های تکلیفی بوده و حقوق بگیر در پرداخت آن هیچ نقشی نداشته و کارفرما ملزم به پرداخت مالیات حقوق می‌باشد.× بستن هشدار
چه کسانی مشمول پرداخت مالیات حقوق هستند
براساس قانون تعیین شده تمامی افرادی که مشغول به کار و فعالیت بوده و حقوق دریافت می‌کنند و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز هستند مکلف به پرداخت مالیات حقوق هستند. این دسته از افراد باید بخشی از حقوق دریافتی خود را که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی تعیین شده‌است به عنوان مالیات حقوق به این وزارت خانه پرداخت کنند.

البته این نکته نیز شایان ذکر است که میزان این مالیات هر ساله متفاوت بوده و براساس بخشنامه‌ای که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به تمامی صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی فرستاده می‌شود کارفرمایان موظف هستند میزان مالیات تعیین شده را به شماره حساب‌های خاص این وزارت خانه واریز کنند.
مالیات حقوق ۹۹ چقدر است
در سال ۹۹ دولت بر اساس لایحه بودجه مبلغی بالغ بر ۱۹۵ هزار میلیارد تومان را به عنوان در‌آمد مالیاتی تعیین کرده‌است. حقوق بگیرانی که میزان حقوق دریافتی آن‌ها در ماه سه میلیون تومان و یا کمتر از این میزان می‌باشد از پرداخت مالیات حقوق معاف می‌باشند. از دیگر مواردی که در مالیات حقوق ۹۹ تصویب شده است این نکته می‌باشد که معافیت مالیاتی در سال جاری با سقف ۳۶ میلیون تومان تعیین شده‌است.

نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه به نرخ ده درصد  و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه بیست درصد و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات بیست و پنج درصد می‌باشد.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ
https://dingontime.com/9278/%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-99.html

No comments:

Post a Comment