Monday, June 29, 2020

مشاغل عامل بروز واریس شناخته شدند

مشاغل عامل بروز واریس کدام اند؟ چگونه کار، شما را در معرض خطر ابتلا به واریس قرار می دهد؟ کدام نوع واریس با شغل در ارتباط است؟ آیا لازم است بخاطر واریس، کارم را ترک کنم؟ اگر این سوالات برای شما پیش آمده لطفا با این نوشته از دکتر مهرداد اقدسی همراه باشید.

۱. معلمان


تدریس ایستادن طولانی مدت در یک محیط یا نشستن طولانی می تواند باعث بروز واریس شود . البته اگر دبیری در کلاس راه برود یا زنگ تفریح بجای نشستن در دفتر مدرسه، در حیاط قدم برند قطعا چنین تغییرات کوچکی ریسک ابتلا به واسطه شغل را کم می کند.

۲. پرستاران و کادر درمان

پرستاران ، بهیاران ، پرسنل اتاق عمل برای ساعات طولانی بدون وقفه سرپا می ایستند و این شکل کار با شیفتهای به طور معمول 8 ساعته می تواند باعث افزایش احتمال بروز واریس شود.

۳. شغل‌های دفتری

مشاغلی مثل پاسخگوی تلفن، مهندسین نرم افزار، کارمندان بانک، برج مراقبت هواپیمایی جزء مشاغل عامل بروز واریس هستند.

۴. آرایشگران و زیبایی کاران

از جمله مشاغلی که ساعت کار طولانی و بدون استراحت و در وضعیت فیزیکی نامناسب دارند آرایشگران هستند. پوشیدن کفش نامناسب و پاشنه دار در بین آرایشگران متداول است که می تواند واریس را تشدید کند.

در بررسی صورت گرفته روی خانمهای آرایشگر ایرانی ارتباط شغل با واریس نشان داده شد و البته در آرایشگران با سابقه خانوادگی بیماری اشکال شدیدتر بیماری رویت گردید.

۵. کارگران ساختمانی، نانوایان

حمل بار سنگین، ایستادن درجا در این شغل می تواند با خطر ابتلا به واریس همراه باشد.

۶. فروشندگان، داروسازان

اینکه در یک فضا با امکان تحرک کم ساعات طولانی باشید یعنی در معرض خطر واریس هستید. و این خطر با عوامل دیگر مثل وزن بالا، سیگار کشیدن و .. تشدید می شود.

۷. خیاطی و آشپزی و خانه داری

اگر در خانه داری عادت کرده اید چند ساعت ایستاده جلوی سینک ظرفشویی بایستید و حرکتی نداشته باشید ، حتما به فکر داشتن تحرک باشید. اگر خیاطی می کنید بهتر است ساعتی یکبار برای ده دقیقه از پشت چرخ بلند شوید و راه بروید یا نرمش کنید.

۸. پرسنل حمل و نقل


خلبانان، کادر پرواز، رانندگان و… همگی به واسطه شکل کار خود یعنی بی تحرک بودن در معرض واریس هستند.

۹. کارگران خط تولید در کارخانه

ایستادن یا نشستن و نداشتن حرکت از ویژگیهای این قبیل مشاغل است که از جمله مشاغل عامل بروز واریس شناخته می‌شوند.

۱۰. پلیس و کادر نظامی

واریس یکی از پیامدهای ایستادن درخیابان برای ساعات طولانی می تواند باشد. پست های طولانی و درجا همگی برای وریدها ممکن است مشکل ساز شوند.

درمان واریس بر ای کارکنان مشاغل پر خطر

خوشبختانه روش‌های درمان واریس پا مثل لیزر درون رگی و رادیوفرکانسی نیاز به استراحت و مرخصی استعلاجی ندارند و تنها با پوشیدن جوراب واریس می توانند کار خود را از سر بگیرید. بهتر است درمان واریس در این مشاغل در زمان مقتضی صورت گیرد و با توجه به خطرات به تعویق انداختن درمان به آینده موکول نشود زیرا اختمال بروز عوارض واریس و پیشرفت واریس در صاحبان این قبیل کسب و کار ها بیشتر است و حتی ممکن است باعث شود که فرد قادر به ادامه کار نباشد.
نمونه هایی مثل نانوایی که به خاطر زخم وریدی مجبور به ترک کار و خانه نشین شده بود از حمله تجارب درمانی موفق در کلینیک دکتر اقدسی بودند که پس از درمان خوشبختانه به سر کار برگشته و مجدد شروع به فعالیت کردند.

برگرفته از سایت ایران وین:
.

No comments:

Post a Comment