Monday, June 1, 2020

علت هیپوسپادیاس در نوزادان چیست؟


هیپوسپادیاس یک نقص مادرزادی دستگاه تناسلی است که در اثر آن، سوراخ خروج مجرای پیشابراه به جای آنکه در نوک آلت تناسلی قرار گرفته باشد، در زیر آن قرار گرفته است.
هیپوسپادیاس، در بسیاری از کودکان شایع است و مشکل ساز نیست. با یک عمل جراحی ساده، میتوان ظاهر آلت تناسلی نوزاد را به وی بازگرداند و خروج ادرار و فعالیت جنسی، به حالت نرمال بازگردد.
از عوارض هیپوسپادیاس می توان به مشکل در یادگیری خروج ادرار در نوزاد، انحنای غیر طبیعی آلت تناسلی و اختلالات انزال اشاره کرد.
هیپوسپادیاس در 80 درصد از نوزادان شایع است. سوراخ میتوس یا سوراخ خروج ادرار، به طور معمول در نوک آلت تناسلی (ناحیه دیستال) قرار دارد. در صورتی که این سوراخ در زیر آلت تناسلی قرار داشته باشد، هیپوسپادیاس به وجود می آید. 15 درصد از نوزادان مبتلا به هیپوسپادیاس، انحنای آلت تناسلی دارند.
هیپوسپادیاس اغلب نشانه ای از مشکل خاصی در دستگاه تناسلی یا مشکلات دیگر در نوزاد نیست. ژنتیک، تولد در هنگامی که مادر سن بالای 35 سال داشته باشد، مجاورت با مواد مضر نظیر آفت کش ها و مواد شیمیایی در دوران جنینی، همگی می توانند احتمال بروز هیپوسپادیاس را در نوزاد بیشتر کنند.

عوارض هیپوسپادیاس در باروری

هیپوسپادیاس در صورتی که مزمن باشد می تواند باروری به صورت مستقیم را مشکل ساز کند. هرچند لزوماً مانع باروری نمی شود. اما اغلب افراد مبتلا به این مشکل در انتقال مایع منی از آلت تناسلی به واژن مشکل دارند. لقاح مصنوعی و روش gift از جمله روش های هایی است که می توان در صورت ابتلا به هیپوسپادیاس برای باروری از آن استفاده کرد.

درمان هیپوسپادیاس

تنها روش درمان هیپوسپادیاس جراحی است. این جراحی برای افراد مبتلا به هیپوسپادیاس شدید توصیه می شود و بهترین زمان جراحی، تا 12 ماهگی نوزاد است. البته بعد از یک سالگی نیز جراحی امکان پذیر است.
نوزادان مبتلا به هیپوسپادیاس نباید ختنه شوند. جراحی هیپوسپادیاس، یک عمل سرپایی و تحت بیهوشی کامل محسوب می شود. همچنین در حین عمل می توان انحنای غیر طبیعی آلت را نیز برطرف کرد. نوزاد همان روز جراحی می تواند از بیمارستان مرخص شود.
پس از عمل، برای نوزاد سوند وصل می شود و بین چند روز تا دو هفته می ماند تا بتواند ادرار خود را خارج کند. مصرف آنتی بیوتیک بعد از عمل برای جلوگیری از عفونت های بعدی توصیه می شود.

No comments:

Post a Comment