Tuesday, June 30, 2020

برای درمان واریس به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بسیاری از دکتر مهرداد اقدسی می پرسند که برای درمان واریس به چه متخصصی مراجعه کنیم و آیا اصلا پزشک متخصص واریس پا و دکتر واریس داریم؟


پزشکان و متخصصان زیادی هستند که درمان واریس پا را انجام می دهند. اما بهترین دکتر واریس پا را می توان متخصص عروق پا نام برد، چرا که او بدون دلیل برای شما نسخه نمی‌پیچد. هر رگ واریسی را بر اساس اندازه و قطرش مشخص کرده و درمان واریس را به صورت دقیق انجام می دهد از رگهای عنکبوتی و واریسی پا گرفته تا واریس رگ های پیشانی، صورت و حتی واریس لگن.

دکترواریس توانایی انجام اسکلروتراپی، لیزر واریس و سایر روش های درمانی مورد نیاز را دارد. متخصص واریس می تواند به شما بگوید که چه تمرین هایی جهت درمان واریس پا با ورزش  و یا حتی رژیم های غذایی می تواند در بهبود و کنترل واریس شما موثر باشد.

پزشک متخصص واریس پا کیست؟

از میان تخصص ها، متخصص قلب و عروق به دلیل سر و کار داشتن با عروق و رگ های بدن و همین طور جراحان عروق بهترین دکتر واریس پا و متخصص مورد نظر شما برای درمان واریس هستند.

مهارت و تجربه و نیز روش های درمانی پیش رو، بسته به تخصص های مختلف متفاوت است. به شما توصیه می کنیم پیش از مراجعه به پزشک حتما از اینکه در زمینه درمان رگ های واریسی پا کار می کنند یا خیر  پرس و جو نمایید.

۱- متخصص قلب و عروق

پزشکان متخصص قلب و عروق در زمینه بیماری قلب و عروق آموزش دیده اند. معمولا پزشکان قلب در یک یا چند زمینه، متمرکز می شوند . برای مثال برخی در مورد فشارخون بالا یا آریتمی فعالیت می کنند و برخی درمان واریس را برای فعالیت در نظر می گیرند. روش درمانی این گروه پزشکان بیشتر روشهای کم تهاجمی است.

معمولا در ابتدا روش های مختلف مثل سی تی اسکن، MRI، آنژیوگرافی و سونوگرافی برای تشخیص واریس و شدت آن استفاده می شود.

پزشکان متناسب با رگ آسیب دیده و شدت مشکلات وریدی با روشهای درمانی مختلف از جمله لیزر درمانی واریس، روش رادیوفرکوئنسی ، روش اسکلروتراپی و استنت گذاری به درمان واریس، رگهای عنکبوتی و دیگر مشکلات مزمن وریدی می پردازند.

بسیاری از افراد، مشکل واریس را فقط یک مسئله زیبایی می دانند و فکر می کنند این قدر پیچیده نیست و نیاز به بررسی ندارد. اما طبق نظر متخصصین قلب و عروق، واریس و رگ های عنکبوتی همواره فقط مسئله زیبایی محسوب نمی شوند و در بسیاری از موارد یک مشکل جدی هستند که عوارض نگران کننده ای را به دنبال دارد. از جمله عوارض واریس که به صورت مزمن درآمده و زندگی فرد را متاثر می کند لخته خون در پا و زخم های واریس است.

معمولا به متخصص قلب و عروق در عموم جامعه پزشک متخصص واریس پا هم گفته می شود. بیشتر جراحان قلب و عروق بیماری واریس را درمان می کنند.

در کلینیک واریس دکتر مهرداد اقدسی پزشک متخصص واریس پا خدمات پیشگیری از واریس، کنترل و درمان واریس به صورت دقیق و متناسب با شدت بیماری واریس ارائه می شود.

۲  جراحان عروق

جراحان عروق معمولا مشکلات سیستم گردش خون یعنی ورید، شریان و مویرگها را تشخیص می دهند و نسبت به درمان آنها با روش های مختلف اقدام می نمایند . این پزشکان در کنار روش های کم تهاجمی برای درمان مشکلات مزمن وریدی از روش های تهاجمی هم استفاده می کنند.

همینطور این پزشکان برای درمان مشکلات سیستم لنفاوی مثل انسداد مسیر لنف، ادم لنفاوی و پای فیلی هم تخصص دارند. بیماران با مشکلات وریدی مزمن مثل لخته خون در پا و یا زخم های وریدی هم به چراحان عروق مراجعه می کنند.

۳- متخصص رادیولوژی اینترونشنال

پزشکان رادیولوژیست اینترونشنال از روشهای مختلف برای رسیدن به تشخیص قطعی بهره می گیرند و به درمان با روشهای کم تهاجمی اقدام می کنند. چون این قبیل روش های درمانی معمولا از راه ایجاد یک برش بسیار کوچک روی پوست انجام می شود لقب “جراحی از طریق حفره کوچک” به این متخصصان داده شده است.

با کمک تکنیک های تصویر برداری نفوذ از طریق کاتتر ، سوزن و شیت به داخل ورید ، شریان و … میسر می شود. و با توجه به کوچکی محل جاگذای سوزن، شیت یا لوله معمولا دوره نقاهت این روش های درمانی بسیار کوتاه است.

۴- متخصص پوست

این پزشکان معمولا در زمینه پوست، مو و ناخن و مشکلات مربوط به آنها فعالیت دارند. بسیاری از بیماران رگ های عنکبوتی را مربوط به پوست می دانند. این پزشکان با روش هایی مثل لیزر سطحی و یا اسکلروتراپی رگهای عنکبوتی را برطرف می کنند ولی در مورد واریس عمقی معمولا اقدام درمانی انجام نمی دهند.

دکتر مهرداد اقدسی متخصص واریس در کلینیک ایران وین (https://www.iranvein.com/)


No comments:

Post a Comment