Monday, May 20, 2019

چه مراقبت هایی بعد از لیزر واریس نیاز است؟

لیزر واریس مانند هر کاردرمانی دیگر نیاز به مراقبت های بعد از لیزر واریس برای تسریع روند بهبودی و حفظ نتیجه مطلوب دارد. در اینجا سعی خواهیم کرد خلاصه ای از موارد مهم را در اختیار بیماران تحت درمان واریس با روش لیزر درمانی قرار دهیم و تا جای ممکن به سوالات مطرح شده توسط بیماران پاسخ داده شود.
✔️
 اثرات لیزر درمانی از چه زمانی مشخص می شود؟

زمان مورد نیاز برای بهبودی به عوامل مختلف از جمله روش درمانی شما مربوط می شود

☑️ واژه لیزر واریس پا در واقع برای روشهای درمانی ذیل بکار می رود

  • درمان با روش اندوواسکولار لیزر EVLA
  •  درمان با روش اندوواسکولار رادیوفرکانسی
  •  تلفیقی از روش های اندوواسکولار ( لیزر واریس پا یا رادیوفرکانسی) همراه با فلبکتومی
    مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی در هر یک از این روشها تا حدودی متفاوت است
    همگی این روشهای درمانی به صورت سرپایی در کلینیک انجام می شوند و بین 20دقیقه تا یک ساعت زمان می برند .
    در اغلب موارد بهبودی، بین یک تا دو هفته زمان می برد . در صورت انجام همزمان درمان برای هر دو پا این مدت بیشتر می شود. حال می خواهیم راجع به مراقبت پس از لیزر واریس پا صحبت کنیم.

✔️ چه مراقبتهایی در هفته های اول پس از درمان بایستی انجام شود؟

در روز انجام درمان  مراقبت پس از لیزر واریس پا لازم است؟ پس از بازگشت به منزل، بهتر است استراحت داشته باشید تا تاثیر مواد بی حسی موضعی برود. حس سوزش و گز گز درپای تحت درمان کاملا طبیعی است و به مرور برطرف می شود. اما این درد شدید نیست.
بهتر است در سه روز اول مراقبت پس از لیزر واریس پا ، پس از درمان تا جای ممکن پایتان را بالا نگه دارید. در حالت درازکش زیر پایتان بالش بگذارید.
تا جای ممکن در روز های اول از ایستادن یکجا و یا نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.

در صورت داشتن درد شدید و تورم زیاد بایستی با پزشک خود تماس بگیرید.
مهمترین مراقبت پس از لیزر واریس پا نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی و میوه و سبزیها برای پیشگیری از یبوست در دوره نقاهت پس از درمان توصیه می شود.
آنتی بیوتیک، مسکن  از جمله داروهای تجویز شده برای بیماران تحت درمان لیزر واریس پا است . دقت نمایید داروها را به موقع و طبق دستور دکتر مصرف کنید.

پس از درمان درد جزئی و تورم خفیف، طبیعی است و می توانید از ایبوپروفن در سه روز اول استفاده کنید. ایبوپروفن را همراه با غذا میل کنید.
پس از 48 ساعت بانداژ و پانسمان را با احتیاط باز کنید اگر خونآبه یا خون از زخم خارج شود نیاز است مجدد زخم را پانسمان کنید.
خروج خونآبه و خون کاملا طبیعی است اگر این اتفاق افتاد پانسمان را تعویض کنید و با دست روی زخم را فشار دهید و پایتان را بالا نگه دارید.

اما اگر بیش از دو روز مداوم خروج خونآبه ادامه داشت بایستی به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورت خشک بودن محل زخم میتوانید دوش بگیرید. زمان استحمام خود را کوتاه کنید و تا حد ممکن با آب خیلی گرم دوش نگیرید زیرا خطر شروع مجدد خونریزی را باعث می شود.
 در مراقبت پس از لیزر واریس پا  بهتر است برای مدتی استخر نروید یا در وان حمام درازنکشید تا زمانیکه زخمها کاملا بسته شود.

No comments:

Post a Comment