Sunday, July 12, 2020

هیپرپیگمانتاسیون چیست و چگونه درمان می شود؟

هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن که به معنای تیره تر شدن پوست در برخی نواحی پوست است، بنا به دلایل مختلفی به شکل کانونی و یا پراکنده در افراد به وجود می آید. در اکثر مواقع علت اصلی بروز هیپرپیگمانتاسیون افزایش میزان تولید ملانین در بدن است.

هایپرپیگمنتیشن کانونی معمولا حالت پس از التهابی دارد و پس از آسیب رسیدن به بدن (به عنوان مثال بریدن پوست یا سوختگی) یا دیگر علل بروز التهاب مثل جوش و لوپوس رخ می دهد. هیپرپیگمانتاسیون پراکنده می تواند در نتیجه داروها باشد و همچنین علل سیستمیک و نئوپلاستیک دارد.

هیپرپیگمانتاسیون چیست


هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن یک مشکل خاص پوستی است که در نتیجه آن، پوست فرد در نواحی خاصی تیره می شود. علت اصلی بروز هیپرپیگمانتاسیون، تولید بیش از حد ملانین است که یک رنگدانه پوستی به حساب می آید.

هیپرپیگمانتاسیون معمولا با آسیب و خطر خاصی همراه نیست اما در برخی موارد ممکن است نشان از یک بیماری خاص در فرد باشد. بیشتر افراد به دلیل بر هم خوردن ظاهر پوست و بدن خود در اثر هیپرپیگمانتاسیون آشفته شده و دچار استرس می شوند.

علت هیپرپیگمانتاسیون 


دو دلیل اصلی برای بروز هیپرپیگمانتاسیون در بدن افراد وجود دارد که عبارتند از:

غلظت ملانوسیت ها، که مسئول تولید ملانین در پوست هستند، در بدن بسیار بالا برود
فعالیت ملانوسیت ها بیش از حد باشد (‌به اصطلاح بیش فعال باشند)
هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن انواع مختلفی دارد که در دسته‌های مختلفی قرار می گیرند. هیپرپیگمانتاسیون پوستی در افراد در نتیجه عوامل زیر است:

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

این نوع زمانی به وجود می آید که پوست فرد به دلیل جراحت، سوختگی، جوش، اصطکاک پوست و پسوریازیس صدمه ببیند. گاهی اوقات فقط به خاطر استفاده از یک محصول بهداشتی برای پوست دچار این نوع از هیپرپیگمانتاسیون می شوید.

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب معمولا فعالیت سیستم احیای پوست را محدود می کند؛ البته این اتفاق پس از چند ماه رخ می دهد. درمان هیپرپیگمانتاسیون تاثیر مثبت و موثری بر روی نوع التهابی آن دارد.

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش

این نوع با قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید به وجود می آید اما بر روی پوست تا حد کمی خود را نشان می دهد. معمولا هیپرپیگمانتاسیون اشعه فرابنفش خورشیدی پوست صورت افراد را به شکل کامل تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت پوست صورت افراد به نسبت سایر بخش های بدن کدر و تیره می شود.

بسیاری از بانوان به کمک محصولاتی نظیر کانسیلرها و مواد پوستی این نوع از هیپرپیگمانتاسیون را مخفی می کنند. این دسته از محصولات پوست صورت را روشن تر نشان می دهند.

لنتیجین (لکه های خورشیدی)

به این مشکل پوستی، لکه های سن و یا جگر سیاه نیز گفته می شود. با بالا رفتن سن ، این لکه های پوستی بیشتر دیده می شوند اما افزایش سن به شکل مستقیم مسئول ظاهر این لکه ها بر روی پوست نیست. معمولا افراد با قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب دچار مشکل لنتیجین پوست می شوند.

دکتر نابت تاجمیر ریاحی (https://riyahi.doctor/)

No comments:

Post a Comment