Tuesday, July 7, 2020

لخته شدن خون در پا

لخته شدن خون در پا به دلیل انباشته شدن و گرفتگی خون در رگ های بدن ایجاد می شود. اگر این مشکل در بدن فردی به وجود آید، به عنوان مثال در ناحیه پا، امکان ایجاد مشکلات شدید و خطرناکی وجود دارد. برخی از لخته های خون به دلیل امکان جابجایی و رسیدن به ریه ها خطرناک هستند. در چنین شرایطی مشکل آمبولی ریوی برای فرد به وجود می آید که در نهایت ممکن است مرگبار باشد.

لخته شدن خون در پا نشانه چیست؟


در ادامه می خواهیم بررسی کنیم لخته شدن خون در پا چه علائم هشدار دهنده ای را در بر دارد.

ترومبوز ورید عمقی ( یا DVT )

در مشکل دی وی تی ( ترومبوز ورید عمقی ) ، لخته شدن خون در پا، ران، لگن یا دست به وجود می آید. لخته خون منجر به بسته شدن جریان گردش خون در رگ ها می شود. این رگ ها معمولا خون را از ناحیه پشت بدن به سمت قلب هدایت می کنند. این بسته شدن و گرفتگی رگ ها علائمی همچون درد مزمن، ورم یا احساس گرما در ناحیه مربوطه را به همراه دارد.
علل بروز ترومبوز وریدی
از جمله علل بروز ترومبوز ورید عمقی می توان به آسیب ناحیه داخلی رگ ها به دلیل ضربه و یا دیگر شرایط اشاره کرد. همچنین عواملی همچون بروز تغییرات در جریان خون نرمال و یا وجود یک شرایط نادر که در آن احتمال لخته شدن خون بالا است ( انعقاد پذیری بیش از حد خون) نیز در این شرایط تاثیرگذار هستند.

• نشستن طولانی مدت و عدم تکان خوردن فرد
• عمل جراحی که اخیرا انجام شده است
• ضربه و آسیبی که اخیرا به ناحیه پا و لگن وارد شده باشد
• چاقی
• حمله قلبی یا نارسایی قلبی
• حاملگی یا زایمان
• حضور در ارتفاعات بالا
• استروژن درمانی یا قرص های کنترل بارداری
• سرطان
• مشکلات ژنتیکی نادری که ریسک لختگی خون در بدن را بالا می برند
• مشکلات قلبی و تنفسی خاص
• سن بالا
• مشکلات پزشکی خاصی که بر روی رگ های خونی تاثیر می گذارند.

ترومبوفلبیت ( thrombophlebitis )

عوارض شدید و جدی از ترومبوز ورید عمقی زمانی به وجود می آیند که یک لخته خون از جای خود جدا شده و در جریان خون به حرکت در آید. در نتیجه این اتفاق، انسداد خون در شریان های ریوی به وجود می آید. به این شرایط آمبولی ریوی می گویند که در اثر آن مشکلات تنفسی برای فرد به وجود می آید و حتی ممکن است منجر به مرگ افراد شود. عوارض جانبی آمبولی ریوی به درجه انسداد جریان خون در شریان های ریوی بستگی دارد.

مرکز کنترل بیماری ها و پیشگیری در ایالات متحده آمریکا (CDC) تخمین زده است که سالانه حدود 900 هزار نفر در آمریکا با مشکل ترومبوز ورید عمقی مواجه می شوند. در ادامه گزارش این سازمان آمده است که حدود 60 الی 100 هزار نفر از این جمعیت در اثر مشکل پیش آمده جان خود را از دست می دهند.

عوارض لخته شدن خون در پا

لخته خون در پا بسته به محل تشکیل لخته عوارض مختلفی می تواند به دنبال داشته باشد. لخته ممکن است در عروق سطحی بروز کند که با تورم و قرمزی و درد در محل بروز لخته توام است.
لخته ممکن است در عروق اصلی و در اصطلاح در عروق عمقی ایجاد شود . لخته های عروق عمقی معمولا خطر بیشتری دارند.

و از جمله عوارض آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد

آمبولی ریوی

جدی ترین عارضه شناخته شده برای لخته خون در عروق عمقی است که در نتیجه جداشدن قسمتی از لخته و طی طریق به سمت ریه بروز می کند . یک نفر در بین 10 بیمار مبتلا به لخته خون در عروق عمقی (DVT ) درمان شده دچار آمبولی ریوی می گردد
علائم آمبولی ریوی که باید نسبت به آن هشدار های لازم به بیمار داده شود تا در صورت بروز آنها به موقع اقدام صورت گیرد
1- تنگی نفس
2- سرفه
3- خلط خونی
4- تپش قلب ( ضربان قلب بالا)

آمبولی چیست؟

به یک شریان مسدود شده در اثر عوامل غیر بدنی نظیر لخته خون و یا حباب های هوا، آمبولی می گویند.بافت ها و ارگان های بدن به اکسیژن نیاز دارند که این اکسیژن به کمک جریان خون در بدن جابجا می گردد. اگر تامین خون به یک ارگان ( به عنوان مثال مغز، قلب یا ریه ها) مسدود شود، ارگان مربوطه بخشی از کارکردهای خود را از دست خواهد داد.

خطر مرگ در لخته های بزرگ

اگر لخته کوچک باشد می تواند هیچ علامتی نداشته باشد . لخته با سایز متوسط با درد قفسه سینه همراه است و لخته های بزرگ معمولا مشکل آفرین می شوند و حتی کشنده هستند.

بیشتر بخوانید:

No comments:

Post a Comment