Sunday, July 26, 2020

علائم شایع تبخال دستگاه تناسلی که جدی گرفته نمی شوند!

تبخال دستگاه تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در ایران است که در اثر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود .اکثر تبخال های دستگاه تناسلی در اثر عفونت ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) ایجاد می شود.
اکثر مبتلایان به تبخال دستگاه تناسلی از آن خبر ندارند زیرا در اکثر افراد یا علامتی ایجاد نمی کند یا ممکن است که علائم بسیار خفیف باشند.
تبخال تناسلی
ویروس تبخال تناسلی از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. حتی اگر فرد مبتلا به ویروس علامتی از عفونت نداشته باشد نیز می تواند فرد مقابل را مبتلا کند.
هنگامی که ویروس از طریق پوست وارد شود، در مسیرهای عصبی حرکت می کند. ویروس تبخال ممکن است در اعصاب، غیرفعال شود و به طور نامحدود در آنجا بماند اما هراز گاهی ممکن است ویروس فعال شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ویروس تبخال در امتداد مسیر عصبی به سطح پوست بازگردد.
در هر دو حالت، ویروس فعال به راحتی از طریق تماس جنسی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود. حتی استفاده از کاندوم ممکن است از فرد محافظت نکند. این ویروس می تواند بر روی پوستی که هنوز علامت ندارد نیز  وجود داشته باشد. تعداد عودها یا شیوع بیماری متفاوت است.

علائم تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

علائم تبخال تناسلی ممکن است در طی چند روز تا چند هفته پس از تماس اولیه، ظاهر شود اما گاهی تا ماه ها یا حتی سال ها بعد از آلوده شدن، هیچ گونه علامت خاصی ندارد.
هنگامی که علائم بلافاصله پس از آلوده شدن فرد بروز کند، شدید خواهند بود. ممکن است در ابتدا به شکل تاول های کوچکی که طی چند هفته باعث ایجاد زخم های دردناک می شوند، ظاهر گردند. تاول ها و زخم ها ممکن است همراه با علائم شبه آنفولانزا مانند تب و تورم غدد لنفاوی همراه باشند.
هر یک از علائم زیر ناشی از عفونت ویروس هرپس سیمپلکس دستگاه تناسلی می تواند رخ دهد:
  • نواحی ترک خورده یا قرمز اطراف دستگاه تناسلی بدون درد ، خارش یا سوزش
  • خارش یا سوزش در اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد
  • تاول های کوچک سر باز که باعث ایجاد زخم های دردناک می شوند. این تاول ها ممکن است بر سطح یا داخل دستگاه تناسلی (آلت تناسلی مردانه یا واژن)، باسن، ران ها یا ناحیه رکتوم ایجاد شوند. به ندرت، ممکن است تاول در داخل مجرای ادراری ایجاد شود.
  • درد حین ادرار که از ناحیه زخم ها عبور می کند و بیشتر در زنان رخ می دهد.
  • سردرد
  • کمردرد
  • علائم شبه آنفولانزا از جمله تب ، تورم غدد لنفاوی و خستگی
تبخال دستگاه تناسلی تنها بیماری نیست که می تواند این علائم را ایجاد کند. برخی اوقات، ویروس هرپس سیمپلکس با عفونت های قارچی واژینال، عفونت های باکتریایی یا عفونت ادراری اشتباه می شود. تنها راه تشخیص درست، مراجعه به پزشک است.
تبخال دستگاه تناسلی با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود و به طور معمول با آزمایش سواپ از واژن یا آزمایش خون تأیید می گردد.

منبع: زوم لایف

No comments:

Post a Comment