Wednesday, July 15, 2020

مهمترین تفاوت‌های مدیر و رهبر

اگر چه در بیشتر موارد، افراد تفاوتی میان اصطلاح رهبر و مدیر قائل نمی‌شوند، در دنیای کسب و کار تفاوت رهبر و مدیر بسیار محسوس است. تمام شرکت‌ها یک مدیر دارند که دستورات وی توسط همه افراد اجرا می‌شود، در مقابل همه شرکت‌ها از نعمت رهبران خوب بهره مند نیستند.

برای این که یک شرکت بتواند به شکل مناسبی عمل کند و همواره در وضعیت خود بهبود ایجاد نماید، رهبران خوب برای پیشبرد موفقیت آمیز فعالیت‌ها مورد نیاز هستند. در مقابل شرکت‌هایی که از رهبران خوب بی بهره هستند، در نهایت با شکست مواجه می‌شوند. در ادامه اصلی ترین تفاوت رهبر و مدیر فهرست شده اند:

۱. مدیر بر خلاف یک رهبر، منافع شخصی خود را همواره مد نظر قرار می‌دهد

رهبران خوب کسانی هستند که طبیعت خودخواهی ندارند، در عوض این افراد همواره منافع تیم خود را مد نظر قرار می‌دهند. چنین فردی همواره خود را بخشی از تیم می‌داند و هیچ وقت نیازهای خود را پیش و بالاتر از نیازهای باقی افراد در نظر نمی‌گیرد.

۲. مدیر کارکنان را مجبور به انجام فعالیت‌ها می‌کند، رهبر کارکنان را هدایت می‌کند

رهبر خوب شخصی است که هیچ گاه از کمک به پیشرفت دیگران هراسی ندارد. چنین رهبرانی هیچ گاه تلاش نمی‌کنند افراد را ضعیف تر از خود نگاه دارند. در مقابل، این افراد از عملکرد عالی و موفقیت‌های دیگران بسیار خوشحال می‌شوند. در مقابل چنین رفتاری، مدیر فردی است که تمایل دارد افراد را تحت سیطره خود حفظ نمایند.

۳. مدیر تقاضای احترام می‌کند و رهبر احترام دیگران را کسب می‌کند

مدیر فردی است که از دیگران به واسطه جایگاه شغلی خود درخواست احترام دارد. این بدین دلیل است که مدیر نقش و عنوان ریاست را بر عهده دارند و افراد بدون این که تمایل داشته باشند نیز باید به وی احترام بگذارند.

رهبر در نقطه مقابل، فردی است که الزاما مقام بالایی در سازمان ندارد، با این حال افراد به وی نه به واسطه اجبار بلکه به خاطر علاقه خود احترام می‌گذارند.

۴. مدیر اهمیتی به نیازهای کارکنان نمی‌دهد، رهبر مسائل کارکنان را درک می‌کند

یکی از مسائل اصلی که مدیر را از رهبر متمایز می‌کند این است که رهبر حساسیت و درک خوبی در قبال نیازهای کارکنان خود دارد، حال آن که مدیر معمولا اهمیتی به نیازهای کارکنان خود نمی‌دهد و شاید به خود زحمت ورود به قلب مسائل را ندهد. در مقابل رهبر معمولا فردی است که به واسطه انسان دوستی و احساسات انسانی خود شناخته می‌شود.

No comments:

Post a Comment