Sunday, July 5, 2020

درمان صد در صد زگیل تناسلی، دست، صورت و کف پا

تاکنون، روشهای مختلفی برای درمان زگیل ها به کار رفته است ولی هیچیک از روش های درمانی قطعی و صد در صد موفقیت آمیز نیست و اکثر روش های درمانی مخصوصا در زمینه ی درمان زگیل تناسلی با عود ضایعه همراه است.

زگیل های گوشتی گاهی بر روی دست، کف پا، چشم، صورت و برخی نیز بر روی نواحی تناسلی رشد می کنند. گرچه در مواردی پماد زگیل اولین گزینه ای است که برای بیمار در نظر گرفته می شود، اما ممکن است این روش، درمان صد در صد زگیل نباشد!

درمان زگیل دست


باتوجه به شیوع بالای زگیل در جامعه، عوارض خاص روانی- اجتماعی ناشی از زگیل، نیاز به انتخاب یک روش درمانی که کم عارضه و در عین حال اثر بخش باشد را دو چندان کرده است. شایعترین نوع زگیل در دست ها و پا ها ایجاد می گردد و معمولا بدون درد است. زگیل یکی از شایعترین بیماری های پوستی است که حدود ۱۰ درصد جامعه را درگیر می نماید. در درصد کوچکی از موارد زگیل ها طی مدت ۳ ماه به صورت خود به خودی و بدون هر اقدامی برای درمان از بین می روند که بهبودی خود به خودی در اطفال به مراتب بیشتر از بزرگسالان می باشد.

معمولا هر چه اندازه و تعداد زگیل ها کمتر باشد امکان بهبود خود به خودی و بدون درمان بیشتر است. برای درمان روش های متعددی پیشنهاد شده است که بسته به شرایط فرد نظیر سن، جنس و مسائل زیبایی توسط پزشک انتخاب می گردد. از بین این روش ها استفاده از امواج لیزر عوارض کمتری داشته و میزان موفقیت بالاتر است.
روش کار کرایوتراپی
روش مرسوم درمان زگیل، کرایوتراپی ( فریز یا انجماد ) است که از طریق تخریب بافت و با پایین آوردن دمای آن با استفاده از نیتروژن مایع (با دمای 195 درجه سانتیگراد زیر صفر) اثرهای درمانی خود را اعمال میکند. تعداد جلسات فریز زگیل دست و تکرار درمان بسته به شکل ضایعه متغیر بوده و شانس بروز اسکار و درد و عود ضایعه بسیار بالا است. گاهی ممکن است تعداد جلسات کرایوتراپی برای درمان زگیلها به بالاتر از 10 جلسه نیز برسد. در مطالعات جدیدی که منتشر شده است تقریبا در اکثر موارد این روش با عود همراه بوده است.

یکی دیگر از روشهای درمانی استفاده از لیزر PDL  است که اثر های درمانی آن ممکن است به علت تولید گرمای شدید در عروق درم و آسیب کراتینوسیتهای مجاور آن باشد. مکانیسم آن براساس وجود عروق دیلاته و پرخون در عروق در پایه بیشتر زگیل ها و مکانیسم انتخابی فتوترمولیز است که باعث هدف قرارگرفتن هموگلوبین توسط این نوع لیزر میگردد. در این روش، با مکانیسم کاهش خونرسانی به بافت به تدریج زگیل نکروزه شده و از بین می رود. در این روش گاهی باید چندین جلسه لیزر تکرار گردد.


درمان زگیل تناسلی با رادیوسرجری


بهترین نتایج در برداشتن زگیل تناسلی با رادیوسرجری ، یک روش غیر جراحی ، حداقل تهاجمی ، بدون درد و بی خطر حاصل شده است که همچنین نتایج بسیار برتر را در مقایسه با سایر روش های درمانی در مورد نتایج نهایی تضمین می کند. رادیوسرجری از انرژی امواج رادیویی برای انجام برش استفاده می کند، بدون آنکه نیاز به استفاده ابزارهای دیگر باشد.

الکترود رادیوسرجری انرژی لازم را تولید می کند که با برخورد با آب در درون سلول ها باعث ایجاد مقاومت از قسمت داخل آن می شود و باعث می شود که سلول ها از درون بین بروند. این الکترود کوچک همچنین منجر به دقت بسیار زیادی در پزشکان می‌شود. علاوه‌براین، با اینکه دستگاه رادیوسرجری از امواج رادیویی با فرکانس بالا و دمای کم استفاده می کند، آسیبی به بافت‌های مجاور وارد نمی‌شود.

درمان زگیل صورت


معمولا زگیل صورت از سایر انواع زگیل کوچک‏تر بوده، سطحی هموارتر دارند و اکثراً به تعداد زیاد ایجاد می‏شوند (۲۰ تا ۱۰۰ عدد) و  احتمال صدمه دیدن و تکثیر زگیل آن هنگام تراشیدن یا وکس کردن موهای این قسمت‏ها وجود دارد. با توجه به شرایط فرد می توان از کرایوتراپی یا محلول اسید سالیسیلیک، کوتر و حتی لیزر برای درمان زگیل صورت استفاده نمود.

برگرفته از سایت دکتر انتظاری  (https://drentezari.com/)

No comments:

Post a Comment