Wednesday, July 15, 2020

پیتیریازیس روزه‌آ یا جوش پولکی چگونه درمان میشود؟

پیتیریازیس روزه آ (Pityriasis rosea) یا جوش پولکی یک مشکل پوستی است که برای شش تا دوازده هفته بر روی بدن فرد باقی می‌ماند. این مشکل معمولا به واسطه عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود. این بیماری با ایجاد یک جوش قرمز کژنه‌ای (پَچ پوستی) بزرگ آغاز می‌شود و در ادامه با ایجاد لکه‌های بیضی مشابه و کوچکتر که بر روی سینه یا کمر قرار دارند همراه می‌شود. 
چه کسانی به جوش پولکی مبتلا می‌شوند؟
این عارضه بیشتر در نوجوانان و جوانان ایجاد می‌شود. با این وجود، این جوش‌ها می‌توانند بر روی بدن زنان و مردان و در سنین مختلف ایجاد شوند.

پیتیریازیس روزه آ چه ویژگی‌های بالینی ای دارد؟

این علائم به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن می پردازیم

علائم سیستمی

بسیاری از افراد مبتلا به جوش پولکی تنها پس از چند روز بعد از عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی با این جوش‌ها مواجه می‌شوند. این عفونت معمولا به صورت سرفه، سرما خوردگی، گلودرد یا موارد مشابه دیگر ظاهر می‌شود.

پچ‌های اولیه 

پچ اولیه به لکه ای گفته می‌شود که به فاصله ۱ تا ۲۰ روز پیش از ایجاد جوش‌های پولکی ظاهر می‌شود. این لکه‌ها معمولا صورتی یا قرمز هستند و قطر دو تا پنج سانتی متری دارند. با این حال این پچ‌ها حالتی پولک مانند و متمایل به سمت درون ضایعات دارند.

جوش‌های ثانویه

چند روز پس از ایجاد پچ اولیه یا لکه پیش قراول، لکه‌های جدید فلس مانند (ضایعات مسطح) یا لوحه‌های (ضایعات ضخیم شده) بیشتری بر روی سینه و یا کمر بیمار ظاهر می‌شوند. چند لکه ممکن است بر روی ران‌ها، دست‌ها و گردن ظاهر شوند. با این وجود ایجاد ضایعات بر روی صورت یا جمجمه اتفاق بسیار نادری است. 

علت ایجاد پیتیریازیس روزه آ

پیتیریازیس روزه آ معمولا با فعال سازی مجدد ویروس‌های تبخال ۶ و ۷ که در نوزادان جوش‌های اولیه سرخجه را ایجاد می‌کنند، پدید می‌آیند. ویروس‌های آنفولانزا و واکسیناسیون می‌توانند در بعضی موارد به ایجاد پیتیریازیس روزه‌آ منجر شوند.

پیتیریازیس روزه‌آ، جوش‌های پولکی یا مسائل مشابه می‌توانند به واسطه واکنش حساسیتی به بعضی داروها ایجاد شوند. فعال سازی مجدد ویروس‌های تبخال ۶ و ۷ در بعضی از موارد پیتیریازیس روزه‌آ ناشی از دارو ایجاد می‌شود. این جوش‌ها ناشی از دارو، به واسطه مصرف مسدودکننده‌های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، هیدروکلروتیازید، ایماتینیب، کلوزاپین ، مترونیدازول ، تربینافین و بعضی از داروهای آنتی‌سایکوتیک آتیپیک ایجاد می‌شوند.

برگرفته از سایت دکتر نابت تاجمیر ریاحی (https://riyahi.doctor/)

No comments:

Post a Comment