Sunday, July 19, 2020

میخچه پا چیست و چگونه درمان می‌شود؟

میخچه پا ضایعه‌ ای پینه ‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می ‌شود.

میخچه پا چیست


برای خیلی از افراد سوال است که میخچه چیست، باید بگوییم میخچه به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می‌دهد و این واکنش‌ها به صورت‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و ... بروز می‌کنند.

این حالت زمانی به وجود می‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت‌های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید ضایعه می‌کند.

انواع میخچه


میخچه پا را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند:

میخچه سخت


شایع ترین شکل ضایعه است و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است. عمدتا روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوان های بند انگشتان و پاشنه بوجود می آید و غالبا با زگیل کف پا اشتباه می شود.

میخچه نرم


در فضای بین انگشتان به ویژه بین انگشت چهارم و پنجم دیده می شود. معمولا سفید رنگ بوده، ابعاد آن از سه تا نه میلیمتر متغیر است و قوامی لاستیکی دارد. این ضایعات دردناک تر از میخچه سخت هستند و بخصوص وقتی از طرفین به انگشتان فشار وارد شود، درد بیشتر خواهد شد.
درمان‌ خانگی میخچه پا

بهتر است برای پاسخ‌‌‌گویی بهتر و به موقع از درمان‌های پزشکی بهره ببرید. با این حال می‌توانید از راهکارهای خانگی زیر برای پیشیگیری و بهبود میخچه پا استفاده کنید.

توجه: نکته ای که باید در نظر داشته باشید استفاده نکردن از هیچ گونه تیغ و چاقویی است. بسیاری از مردم می پندارند با استفاده از تیغ و چاقو می توان میخچه را خارج کرد. این کار تنها درد بی امان برای شما دارد.

پیشگیری از میخچه پا


بهتر است در مرحله اول از ایجاد میخچه پیشگیری کنید. به این منظور کارهای زیر را انجام دهید:

هر روز، پای خود را با آب و صابون بشویید و سپس با کرم مرطوب کنند، پای خود را مرطوب کنید.
برای جلوگیری از عرق کردن از پور تالک استفاده کنید.
از کفش و جوراب طبی و مناسب استفاده کنید.
هر روز جورابتان را پس از استفاده بشورید.

استراحت


در اولین گام بهتر است به استراحت بپردازید و کمتر راه بروید چرا که ممکن است ضایعه بیش از پیش رشد کند و پای شما را بیش از حد به درد آورد همچنین استراحت به درمان آن بیشتر کمک خواهد کرد.

سیر برای درمان خانگی میخچه انگشت پا


یکی دیگر از درمان‌ هایی که موثر بودن آن به اثبات رسیده است، استفاده از درمان سنتی سیر است. در این روش توصیه می ‌شود یک حبه سیر را له کرده و به صورت مرهم روی ضایعه قرار دهید و این کار را چندین بار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، ضایعه به کلی از بین می ‌رود.

برگرفته از سایت دکتر عباس انتظاری‌ (https://drentezari.com/)

No comments:

Post a Comment